Project/Area Number |
20K04353
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 20010:Mechanics and mechatronics-related
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岡島 寛 熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 准教授 (40452883)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ビジュアルアシスト制御 / 複合現実 / パーソナルビークル / 仮想隊列制御 / 視線コントロール / 拡張空間 / トレーニング / 自立支援 / 複合現実(MR) / ビジュアルアシスト制御系 / 拡張現実感 / 福祉車両 / 仮想隊列制 / 拡張現実 / 操作の誘発 |
Outline of Research at the Start |
利用者の視線は外部から直接制御することは難しい。そこで本研究では,現実世界に仮想現実を反映する拡張現実(AR)やそれらを融合する複合現実(MR)を利用した操縦支援システムを構築する。利用者の視線コントロールを制御工学的にとらえ,視線を可視化し制御することで,利用者の操作を誘発することで利用者の操作を誘発する手法を提案する。また,福祉車両の操作性向上や利用者の能力の維持・向上を目指したリハビリへの応用についても検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
Personal vehicles (PVs) are becoming widely used to support people with mobility handicaps, such as disabled people with reduced physical function and elderly people who require support. If mixed reality (MR) can be used to improve the operating environment of PV and control the user's attention, it is thought that controlabillity and safety in the real world will be improved. In this study, we used the MCV Observer to measure and analyze gaze position while driving. Next, we created a prototype training system that uses MR to guide the driver's gaze by highlighting areas of interest in real time. Finally, the results of the NASA-TLX experiment showed that novices' eye movements were strongly related to their improvement in PV operation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
MR上の仮想PVを見ながら運転することで、PVの操作性を改善する人間機械系の設計スキームが注目されている。安全なシステムの構築には、利用者の注意を常に一定のレベルに維持し、安全性を担保する必要もある。近年のウエラブルセンサの進化により、実時間での視線計測が可能となり、拡張空間の仮想オブジェクトを効果的に修飾することができるようになった。 この結果、的確なトレーニングを施すことで、自ら運転ができるようになる高齢者はかなりの数に達すると考えられる。今後、世界に先駆けて超高齢社会に突入する我が国においては、高齢者の自立支援のために常に学習を促進するスキームに取り組む必要がある。
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