Project/Area Number |
20K04715
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Fukumoto Junya 東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (30323447)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | Waiting-Line / オークション / 待ち行列 / 出発時刻選択 / 情報提供 / 避難選択行動 / 建設入札 / Waiting Line / 割当メカニズム / Waiting-Lineオークション / All-Payオークション / 早い者勝ちメカニズム / 均衡分析 / 加速勾配法 / 動的ダイナミクス / All-payオークション / 空間的資源配分 / アルゴリズム |
Outline of Research at the Start |
災害時の給水やガソリン販売,繁忙期のレジャー施設における駐車場割当など,供給量の制約がある場合に財・サービスを公平に配分するルールとして早い者勝ちメカニズムが広く用いられている.同メカニズムはWaiting-Line オークション・モデルとして定式化されるが,先行研究では時間軸上での選択行動に関心があり,空間的な異質性は明示的に考慮してこなかった(別言すると消費者の出発地点や財の配布地点が複数ある状況は扱ってこなかった).本研究では,消費者による時空間上の選択行動を明示的に考慮した空間的Waiting Lineオークション・モデルの開発と土木計画分野への応用に取り組む.
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Outline of Final Research Achievements |
We focus on a waiting-line auction mechanism in which consumers queue up at the distribution point and receive them following FIFO principle. We developed a method to numerically solve the equilibrium and analyzed the effect of information provision strategies on consumers choice behavior and social welfare. The developed model is applied to evacuation behavior with facility capacity constraints and construction bidding behavior for tenders with technical proposals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大規模災害の発生直後やコロナワクチンの接種開始直後にサービスを求めて待ち行列ができる.待ち行列の発生メカニズムをモデル化するとともに,消費者の出発時刻選択行動を数値的に計算する方法を開発した本研究の分析結果を適用することで,配布地点や配布数量の最適化,サービス提供者による情報提供のあり方などを分析することができる.また,航空券の早割チケットなどの価格メカニズムと組み合わせたレベニュー・マネジメント戦略などの分析も可能になる.
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