Development of Urban Micro Simulation for Evaluation of Land-use and Transportation Policy in Maas Era
Project/Area Number |
20K04721
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Toyohashi University of Technology |
Principal Investigator |
Sugiki Nao 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (30322019)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 温 名城大学, 理工学部, 教授 (00356073)
北詰 恵一 関西大学, 環境都市工学部, 教授 (50282033)
宮本 和明 東京都市大学, 都市生活学部, 教授 (90150284)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | マイクロシミュレーション / 都市モデル / ライフスタイル / MaaS / 自動運転 / 居住地選択 / 都市構造 / 都市マイクロシミュレーション / 新たなモビリティサービス / 政策評価 / ライフスタイル変化 / 立地選択行動 |
Outline of Research at the Start |
MaaSや自動運転といった新たなモビリティサービスの評価のためには,世帯構成に依存する交通行動や,ライフスタイル変化が居住地選択に与える影響を考慮した分析手法の開発が必要である.そこで本研究では,世帯構成に依存する交通行動や,将来ライフスタイルの変化とその立地選択行動への影響予測が可能な都市マイクロシミュレーションを構築し,新たなモビリティサービスの将来需要とそれらが都市構造に与える影響を分析・評価する.具体的には,仙台都市圏を対象とした既存PT調査やWebアンケート調査によるデータ取得・分析,モデル構築および検証を行い,新たなモビリティサービスの需要と都市構造に関する将来予測分析を行う.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, in order to develop an urban micro-simulation model that can analyze and evaluate the future demand for new mobility services such as MaaS and autonomous driving and their impact on the urban structure, the existing model was improved by incorporating an activity-based transport model considering household member constraints and location choice model considering car ownership and choice of representative transport modes. Furthermore, data acquisition and analysis, model construction and verification were carried out in Sendai metropolitan area, and future forecast analysis of new mobility services on transportation demand and urban structure was implemented. As a result, research results that contribute to improving the applicability of new mobility service policy evaluations and urban micro-simulation policy evaluation analysis were obtained.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果により,将来の世帯構成の変化の下での新たなモビリティサービスへの需要予測や,自家用車を持たないライフスタイルへの移行,公共交通の利便性が高い地域への集住に与える効果など,都市構造へ与える影響の評価が可能となる.これらの評価手法により,Maasや自動運転といった新たなモビリティサービスを,「移動の最適化」から「社会課題の解決」のステージへ移行させるための政策立案が実現することが期待される.また,世帯ベースの交通行動分析やライフスタイルの変化が立地選択に与える影響を組み込むことで,都市マイクロシミュレーションの施策評価分析への活用可能性の向上に貢献できたものと考える.
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Report
(4 results)
Research Products
(35 results)