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Building on walking environment in road crossing where pedestrians are given top priority

Research Project

Project/Area Number 20K04735
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Kawamoto Yoshimi  福井大学, 学術研究院工学系部門, 教授 (20334807)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 基浩  公益財団法人豊田都市交通研究所, その他部局等, 主幹研究員 (90450874)
寺内 義典  国士舘大学, 理工学部, 教授 (00338295)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords歩行者優先 / 無信号横断歩道 / 歩行者 / ドライバー / 交通安全 / 一時停止 / ドライバー意識 / 視認 / 視認阻害物 / 横断待機者 / 一時停止率 / 速度抑制 / 安全性と円滑性 / 意識と挙動 / 横断歩道 / 道路交通環境 / 意識と行動
Outline of Research at the Start

まず歩行者優先であるべき無信号横断歩道における道路横断歩行環境の物理的側面を把握する。
つぎに横断歩道での横断歩行者およびドライバーの行動の実地観測を行うとともに、アンケート調査を実施し双方の意識と行動実態を明らかにする。これらにより、歩行者が優先されるための道路横断歩行の条件を同定する。
さらに歩行者とドライバー双方の意識と行動の変容を促すため、横断歩道に付与すべき物理的な交通安全用デバイスの企画提案とその適用、また双方の良好なコミュニケーションを促す「モビリティ・マネジメント」を試行し、その効果検証を踏まえて歩行者が最優先されるための道路横断歩行環境の構築を目指す。

Outline of Final Research Achievements

As a measure to improve the pedestrian crossing environment where pedestrians have the highest priority, we conducted a demonstration experiment before and after changing the stop line position of unsignalized crosswalks, optimizing the width of crosswalks, and paving with steps, and confirmed an improvement in the stop rate and reconfirmed the need to improve driver awareness. The effects of visibility obstructions near pedestrian crossings were evaluated from the standpoints of both drivers and pedestrians, and the appropriate locations of roadside appendages were identified. Furthermore, focusing on the differences in stop rates by prefecture, we demonstrated the effectiveness of creating a social environment that promotes a virtuous cycle of pedestrian priority awareness through field observations, interviews with relevant parties, and a web-based survey on driver awareness regarding pedestrian priority driving.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術面では、工学的対策で物理的に交通安全を支援するといった理論の再構築を目指し行った各種実証実験により、既存の基準の範囲内で可能な改善余地を科学的に示すとともに、道路交通安全研究における工学的対策とヒューマンインターフェイスをつなぐ学際性を示した。また社会的には、道路交通関係主体(交通管理者、道路管理者、自動車ユーザーサービス者)との連携、およびマスメディア(テレビ、新聞)を通じた研究成果の公開による社会還元をおこない、地域社会での歩行者最優先に対する関心喚起と意識啓発に寄与した。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] A Study of the Effects of Visibility Obstructions near Unsignalized Pedestrian Crossings on Visibility between Drivers and Waiting Crossers2024

    • Author(s)
      近藤 美鈴、川本 義海
    • Journal Title

      JSTE Journal of Traffic Engineering

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: A_139-A_147

    • DOI

      10.14954/jste.10.1_A_139

    • ISSN
      2187-2929
    • Year and Date
      2024-02-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Improvement of Stop Rate and Speed Suppression Effect by Changing the Position of the Stop Line at the Non-Signalized Intersection2023

    • Author(s)
      川本 義海、梅津 拓、宇津 悠祐、川村 一博、鷲見 泰央
    • Journal Title

      JSTE Journal of Traffic Engineering

      Volume: 9 Issue: 2 Pages: B_8-B_15

    • DOI

      10.14954/jste.9.2_B_8

    • ISSN
      2187-2929
    • Year and Date
      2023-02-01
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 無信号交差点における非優先側道路を走行する車両の一時停止実態と速度の関係2021

    • Author(s)
      川本 義海、宇津 悠祐
    • Journal Title

      令和3年度土木学会全国大会第76回年次学術講演会講演集

      Volume: 76

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 無信号交差点における停止線の位置変更による一時停止率向上と速度抑制効果の持続性2023

    • Author(s)
      川本 義海, 土井内 悠, 川村 一博, 鷲見 泰央
    • Organizer
      土木学会年次学術講演会概要集
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 歩行者優先の運転行動意識に関する地域比較2023

    • Author(s)
      山崎基浩、川本義海、寺内義典
    • Organizer
      第18回日本モビリティ・マネジメント会議
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 歩行者優先運転に関するドライバー意識2023

    • Author(s)
      山崎基浩,川本義海,寺内義典,義野敏久
    • Organizer
      第 68 回土木計画学研究発表会・講演集(企画提案型)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高い譲り率を実現する長野県の無信号横断歩道の事例研究2023

    • Author(s)
      寺内義典,川本義海,山崎基浩,義野敏久,関戸陽輔
    • Organizer
      第 68 回土木計画学研究発表会・講演集(企画提案型)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 無信号横断歩道付近の視認阻害物がドライバーと横断待機者間の視認に及ぼす影響に関する研究2023

    • Author(s)
      近藤美鈴,川本義海
    • Organizer
      第43回交通工学研究発表会論文集
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 無信号交差点における停止線の位置変更による一時停止率向上と速度抑制効果2022

    • Author(s)
      川本 義海,梅津 拓,宇津 悠祐,川村 一博,鷲見 泰央
    • Organizer
      第42回交通工学研究発表会論文集
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 無信号交差点における非優先側道路を走行する車両の一時停止実態と速度の関係2021

    • Author(s)
      川本 義海、瀧 駿佑
    • Organizer
      令和3年度土木学会全国大会第76回年次学術講演会
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      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 単路部における横断歩行者と通行車両の遭遇実態に関する一考察2020

    • Author(s)
      川本 義海、瀧 駿佑
    • Organizer
      令和2年度土木学会全国大会第75回年次学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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