Empirical study on new road structure and traffic operation under mixed traffic where autonomous vehicles and various PMs coexist with existing traffic
Project/Area Number |
20K04737
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Nagoya Institute of Technology |
Principal Investigator |
Suzuki Koji 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (30362320)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 道路構造 / 自動運転車 / パーソナルモビリティ / 交通運用 / 電動キックボード / アンケート / 利用者評価 / 挙動分析 / ドライビングシミュレータ / 不安感評価 / 快適性評価 / 共分散構造分析 |
Outline of Research at the Start |
以下の3点から研究を遂行する. ・欧州における行政機関,研究機関へのヒアリングおよび現地調査により,先進的な道路構造や交通制御の事例を収集し,わが国における新たな交通手段との混在を可能とする道路構造,交通運用について考察を行う. ・観測調査および実験に基づき,自動運転車・パーソナルモビリティ等の挙動特性および周辺利用者との関係性について分析する.ドライビングシミュレータによる再現実験により,利用者にとって不安が少ない他モードとの混在下の道路空間を明らかにする. ・ミクロシミュレーションによる分析により,新たな交通手段との混在時の交通運用の在り方について考察する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we will discuss the future of urban road space with a view to the coexistence of autonomous vehicles, various types of personal mobility, and existing mobility such as cars, bicycles, and pedestrians. Based on questionnaire surveys and driving experiments, we clarified the road structural factors that affect the anxiety of electric scooter users and their evaluation when mixed with existing mobility. In addition, through observation surveys and simulator experiments, we evaluated the influence on traffic flow and user acceptability at intersections when mixed with autonomous vehicles.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により,自動運転車,電動キックボードといった新たなモビリティが混在する際の利用者意識や挙動を分析し,将来の都市内道路空間のあり方や交通制御手法に関する検討を行うことができた点で社会的な意義があるといえる.特に,自転車や自動車との道路上での錯綜が懸念される電動キックボード利用者の不安感と道路構造条件との関係性を分析することで道路空間の見直しの際の留意事項を整理したり,自動運転車との混在時に後続運転者がどのように振舞い,自動運転車の混在による交通流への影響があるかどうかを実証できた点で学術的な意義が認められる.
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)