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Empirical study on new road structure and traffic operation under mixed traffic where autonomous vehicles and various PMs coexist with existing traffic

Research Project

Project/Area Number 20K04737
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionNagoya Institute of Technology

Principal Investigator

Suzuki Koji  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (30362320)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords道路構造 / 自動運転車 / パーソナルモビリティ / 交通運用 / 電動キックボード / アンケート / 利用者評価 / 挙動分析 / ドライビングシミュレータ / 不安感評価 / 快適性評価 / 共分散構造分析
Outline of Research at the Start

以下の3点から研究を遂行する.
・欧州における行政機関,研究機関へのヒアリングおよび現地調査により,先進的な道路構造や交通制御の事例を収集し,わが国における新たな交通手段との混在を可能とする道路構造,交通運用について考察を行う.
・観測調査および実験に基づき,自動運転車・パーソナルモビリティ等の挙動特性および周辺利用者との関係性について分析する.ドライビングシミュレータによる再現実験により,利用者にとって不安が少ない他モードとの混在下の道路空間を明らかにする.
・ミクロシミュレーションによる分析により,新たな交通手段との混在時の交通運用の在り方について考察する.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we will discuss the future of urban road space with a view to the coexistence of autonomous vehicles, various types of personal mobility, and existing mobility such as cars, bicycles, and pedestrians. Based on questionnaire surveys and driving experiments, we clarified the road structural factors that affect the anxiety of electric scooter users and their evaluation when mixed with existing mobility. In addition, through observation surveys and simulator experiments, we evaluated the influence on traffic flow and user acceptability at intersections when mixed with autonomous vehicles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により,自動運転車,電動キックボードといった新たなモビリティが混在する際の利用者意識や挙動を分析し,将来の都市内道路空間のあり方や交通制御手法に関する検討を行うことができた点で社会的な意義があるといえる.特に,自転車や自動車との道路上での錯綜が懸念される電動キックボード利用者の不安感と道路構造条件との関係性を分析することで道路空間の見直しの際の留意事項を整理したり,自動運転車との混在時に後続運転者がどのように振舞い,自動運転車の混在による交通流への影響があるかどうかを実証できた点で学術的な意義が認められる.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

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  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

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  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

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  • [Int'l Joint Research] Qatar University(カタール)

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    • Author(s)
      宮崎 妃奈与,鈴木 弘司,鈴木 一史
    • Journal Title

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      Volume: 66

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    • Author(s)
      岩尾 駿平,鈴木 弘司,鈴木 一史
    • Journal Title

      第66回土木計画学研究発表会・講演集

      Volume: 66

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  • [Journal Article] 地域特性を踏まえた自治体の課題認識と電動モビリティサービスの導入・検討状況の分析2022

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      永田 隼,伊藤 大貴,鈴木 弘司,鈴木 一史
    • Journal Title

      第66回土木計画学研究発表会・講演集

      Volume: 66

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  • [Presentation] Analysis of Behavior of General Vehicles in Road Spaces Where Autonomous Buses Coexist2023

    • Author(s)
      Koji Suzuki, Shumpei Iwao, Kazufumi Suzuki
    • Organizer
      World Conference on Transport Research - WCTR 2023
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      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 電動キックボード対面すれ違いの挙動及び走行受容性と不安感に関する被験者属性別の分析2023

    • Author(s)
      宮崎 妃奈与,鈴木 弘司,鈴木 一史
    • Organizer
      土木学会中部支部研究発表会
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  • [Presentation] 電動キックボードのすれ違い時の不安感と走行の受容性評価に関する分析2022

    • Author(s)
      宮崎 妃奈与,鈴木 弘司,鈴木 一史
    • Organizer
      第77回土木学会全国大会年次学術講演会
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  • [Presentation] 電動モビリティサービスに対する自治体の導入意向と地域特性との関連性分析2022

    • Author(s)
      伊藤大貴・鈴木弘司・鈴木一史
    • Organizer
      第65回土木計画学研究発表会
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  • [Presentation] 電動キックボードのすれ違い時の不安感と走行の受容性評価に関する分析2022

    • Author(s)
      宮崎妃奈与・鈴木弘司・鈴木一史
    • Organizer
      第77回土木学会年次学術講演会
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  • [Presentation] 電動キックボードの通行位置選択要因の分析2021

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      川合琉介・鈴木弘司・井料美帆
    • Organizer
      第64回土木計画学研究発表会
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  • [Presentation] 電動キックボード利用者の道路交通環境に対する評価要因分析2021

    • Author(s)
      伊藤隆也,川合琉介,鈴木弘司,吉岡慶祐
    • Organizer
      第63回土木計画学研究発表会
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  • [Presentation] 幹線道路における電動キックボード利用者の道路環境に対する評価要因分析2021

    • Author(s)
      伊藤隆也,鈴木弘司
    • Organizer
      令和2年度土木学会中部支部研究発表会
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      2020 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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