THE AFFECT OF REGINAOL CHATACTERISTIC ON TRAVEL BEHAVIOR AND HELTH FROM DRIVING CESSATON
Project/Area Number |
20K04741
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 健康 / 歩行量 / 公共交通 / 免許返納 / パネルデータ / 健康関連QOL / 地域特性 / 交通手段 / 外出頻度 / 高齢ドライバー / モビリティ |
Outline of Research at the Start |
近年、高齢ドライバーの起こす事故がマスメディアなどに大きく取り上げられ、地方自治体などでも積極的に免許返納を高齢者に勧めている。しかし海外での研究では、免許返納者は、外出手段を失うため、健康に影響があるとの報告があり、必ずしも免許返納が社会的にプラスとは限らない。つまり、運転能力を勘案せず、全国一律に免許返納を進めることは、高齢者の閉じこもりを増加させるなどの問題がある。そこで、本研究では、地域特性が高齢者の免許返納後の交通行動と健康状態に与える影響を分析し、超高齢者における地域の交通環境のあり方についての基礎データを取得することを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
Previous research has consistently shown that public transportation is associated with heightened pedestrian activity and improved overall well-being. This study specifically focuses on regional public transportation, which is crucial for maintaining residents' mobility after surrendering their driver's license. The primary aim of this investigation is to gather fundamental data on the effects of public transportation use on health indicators. The findings reveal a significant link between public transportation utilization and an increased daily step count, highlighting a substantial rise in pedestrian activity compared to private car usage. Furthermore, an analysis of the relationship between the current transportation methods and changes in health status indicates that the utilization of local public transportation, such as shared cabs, impacts the strength of the below-knee extensor and abductor muscles in both lower limbs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これらの研究では,公共交通の利用や公共交通利用促成施策により,歩数の増加や医療費削減効果について述べられているが,フィーダー輸送のような地域のためのワンマイルを埋める地域公共交通について述べているものはなく,地域公共交通利用における歩行増加量を計測している研究もない.また、これまでの研究は、横断研究がほとんどであり、経年的に、公共交通利用と健康の関係を研究したものは少ない。本研究では、免許返納後等、継続的に公共交通を利用する場合の経年的な健康の変化を明らかにできる所に社会的意義があると考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)