Development of a real-time modeling method for drone dynamics under the influence of damage and disturbance
Project/Area Number |
20K04918
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 24010:Aerospace engineering-related
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 損傷検出 / マルチロータ機 / 吹き下ろし速度推定 / ロータ損傷 / 吹き下ろし速度 / 拡張カルマンフィルタ / 吹きおろし / むだ時間 / ドローンダイナミクス |
Outline of Research at the Start |
異常時のドローンダイナミクスをリアルタイムモデリングし飛行制御に適用する技術の確立を目指す.ドローンの運動を決定する重要な要素はロータ吹きおろし速度分布である.そこで損傷や外部環境,ロータ間の干渉などの影響を表現したロータ吹きおろし速度のパラメトリックモデルを定式化し,飛行中にリアルタイムでモデルパラメータを決定する同定手法を開発する.さらに機体に搭載可能な超音波センサを使った吹きおろしのオンボード計測装置を構成し,それらを組み合わせることでより精密なリアルタイムモデリングを可能とする.得られたモデリング手法は,異常時にも安全な飛行を保障する耐故障制御へ適用することができる.
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Outline of Final Research Achievements |
We have developed a damage detection system that contributes to the safe operation of multirotor aircraft. First, an estimation system for downwash speed of rotor was developed using a small ultrasonic transmitter and receiver. The effect of the damage on the flow field was analyzed by visualizing the area around rotors, and a damage detection algorithm was developed using ultrasonic downwash speed estimation. Verification experiments confirmed that the estimation algorithm was capable of detecting damage of 0.9% of the rotor diameter.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ドローン(マルチロータ機)が幅広く利用されるようになったが,同時に故障による墜落が発生し人的・物的損害が生じる危険性も高くなった.そこでドローンの飛行においてもっとも重要なデバイスであるロータ・ブレードの損傷検出技術を開発した.超音波を用いてロータ吹き下ろし速度を推定し,さらにそれから損傷を検出する新しい技術である.吹き下ろし速度は機体ダイナミクスを決定する重要なパラメータであり,事故防止のみならず飛行制御への応用など幅広い展開が期待できる.
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)