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A Method for Generating Strong Turbulence via Combination of Active Turbulence Grid and Translating Wing Model

Research Project

Project/Area Number 20K04933
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24010:Aerospace engineering-related
Research Institution防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群)

Principal Investigator

MIZOGUCHI Makoto  防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 准教授 (10532781)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords空力特性 / 乱れ強さ / 風洞試験法 / 環境じょう乱生成 / 低レイノルズ数 / 気流乱れ強さ / 空気力測定 / 風洞試験手法 / 半裁実験 / 動的乱流格子 / 強乱流場生成 / 空力測定 / 強乱場生成
Outline of Research at the Start

小型無人航空機の安全な運用のためには,気流の乱れが機体特性に及ぼす影響を知る必要がある.地表近くでは建物が少なく開けた地勢でも強い乱れが報告されており,その影響の検討は欠かせない.
そこで本研究では,小型無人機飛行環境に対応するような強乱流場の生成手法を開発し,強い乱れが小型無人航空機の翼特性に及ぼす影響を明らかにする.具体的には既存の乱流生成装置による風洞実験に模型直動装置を組み込み,模型と気流の相対速度を調整することで様々な強さの乱流場を実現する.また,開発した実験環境において,気流の乱れが翼空力特性に及ぼす影響を明らかにする.

Outline of Final Research Achievements

A method of wind tunnel testing is proposed for generating strong streamwise turbulence by adjusting the relative velocity between the free stream and the model translated via a linear motion mechanism. Moreover, the effect of turbulence on the aerodynamic characteristics of small unmanned air vehicles is investigated. The results show that the proposed method enables us to adjust the relative velocity and effective turbulence intensity. The range of turbulence intensity available increases. Moreover, the effect of turbulence intensity is experimentally revealed in a broad range of turbulence.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

無人航空機の運用には安全性向上が欠かせないが,気流の乱れは姿勢の急変につながるため大きな問題となりうる.特に小型の無人航空機を対象とした場合,想定すべき乱れ強さは広い範囲にわたる.本研究の成果によって,多様な乱れ強さの風洞実験を実現したことは,乱れ強さと翼空力特性の関係の理解に大きく貢献できる.また,本研究で提案した実験手法が有する乱れ強さ設定自由度の高さは,航空機に限らず自動車,建造物への影響や,風車による自然エネルギー利用促進など広く社会が要求する問題の解決手法創造への貢献も期待できる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Effect of Operating Parameters on the Characteristics of Active-Grid-Generated Flows2023

    • Author(s)
      溝口 誠,井藤 創
    • Journal Title

      AEROSPACE TECHNOLOGY JAPAN, THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES

      Volume: 22 Issue: 0 Pages: 20-27

    • DOI

      10.2322/astj.22.20

    • ISSN
      1884-0477
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 低速風洞における主流方向速度変動の生成手法2023

    • Author(s)
      溝口 誠,加瀬 正尭,井藤 創
    • Journal Title

      航空宇宙技術

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 並進模型を利用した主流速度変動が翼空力特性に及ぼす影響の観察2023

    • Author(s)
      溝口 誠,加瀬 正尭,井藤 創
    • Organizer
      第55回流体力学講演会/第41回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 風洞内で気流と並進する実験模型を利用した環境じょう乱の生成2022

    • Author(s)
      溝口 誠,加瀬 正尭,井藤 創
    • Organizer
      第54回流体力学講演会 / 第40回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 低レイノルズ数流れにおける高アスペクト比翼の空力特性に乱れが及ぼす影響2022

    • Author(s)
      加瀬 正尭,溝口 誠,井藤 創
    • Organizer
      第54回流体力学講演会 / 第40回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Influence of Turbulence Intensity on Aerodynamic Characteristics of Pitching NACA0012 Wing at Low Reynolds Numbers2022

    • Author(s)
      Masataka Kase, Hoang A. Nguyen, Makoto Mizoguchi, Hajime Itoh
    • Organizer
      AIAA SciTech 2022 Forum
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 水槽を用いた流れ場の可視化によるNACA0012翼型空力特性に関する考察2021

    • Author(s)
      加瀬 正尭,グエン ホアン アン,藤田 一熙,溝口 誠,井藤 創
    • Organizer
      第53回流体力学講演会/第39回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 動的乱流格子を用いた低レイノルズ数領域における二次元翼風洞実験2021

    • Author(s)
      溝口 誠,藤田 一熙,加瀬 正尭,井藤 創
    • Organizer
      第53回流体力学講演会/第39回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 低レイノルズ数領域においてピッチングする二次元翼空力特性に翼断面形が及ぼす影響2021

    • Author(s)
      溝口 誠,グエン ホアン アン,井藤 創
    • Organizer
      日本機械学会2021年度年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Influence of Turbulence Intensity on Flow Field around NACA0012 Wing at Reynolds Number of 200002021

    • Author(s)
      Masataka Kase, Makoto Mizoguchi, Hajime Itoh
    • Organizer
      Asia-Pacific International Symposium on Aerospace Technology (APISAT 2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 低レイノルズ数流れにおける強い乱れがNACA0012翼型の空力特性におよぼす影響2020

    • Author(s)
      藤田 一煕,溝口 誠,井藤 創
    • Organizer
      流体力学講演会/航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム2020オンライン
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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