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Study of a reactivity controlled compression ignition engine fueled with ammonia and diesel

Research Project

Project/Area Number 20K04946
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionNational Institute of Maritime, Port and Aviation Technology

Principal Investigator

Niki Yoichi  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (10511587)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywordsアンモニア / 二元燃料 / RCCI / ディーゼル / CFD / OpenFOAM / 代替燃料 / 反応性圧縮着火燃焼 / 反応性制御圧縮着火燃焼 / 反応性制御圧縮着火 / 混焼 / デュアルフューエル
Outline of Research at the Start

本研究は、舶用ディーゼル機関からの二酸化炭素排出量削減に寄与するために、舶用ディーゼル機関において、アンモニア(NH3)と軽油を混焼させる燃焼方式の開発に資する研究である。反応性の悪いNH3を燃焼させると、未燃NH3や温室効果のあるN2Oを排出する恐れがある。本研究では、軽油とNH3を燃焼室内において混合し、圧縮着火させる反応性制御圧縮着火(RCCI)燃焼技術を用いて、未燃NH3やN2Oの排出量を増加させないで、より多くのNH3をディーゼル機関において燃焼させる事が可能な混合比率や軽油噴射条件等を、試験用単気筒ディーゼル機関を用いた実験と化学反応機構を用いた数値計算により明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

To reduce CO2 emissions from marine diesel engines, the use of ammonia (NH3) as an alternative fuel has been focused. This research studied NH3-diesel co-combustion. Development of the combustion strategy for the mitigation of unburned NH3 and N2O emissions, which can be emitted NH3 fueled engines, was conducted, and using computational fluid dynamics (CFD) simulation investigated the mechanism of the reduction of unburned NH3 and N2O emission. The experimental investigation using a single-cylinder diesel engine revealed emission characteristics and a decrease in unburned NH3 and N2O emissions through the implementation of early pilot fuel injection. Investigating the NH3-diesel combustion with a 3-D CFD simulation identified the mechanisms responsible for the reduction in unburned NH3 and N2O emissions achieved by employing early pilot fuel injection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

NH3は、カーボンフリー燃料として水素に比べて液化しやすい性質のため大量輸送や長期貯蔵に適しており、水素キャリアとして注目されている。さらに、NH3の直接燃焼についても発電や工業炉への利用に注目が集まっており、NH3を燃料として利用する技術開発による社会への波及効果は高いと考えられる。また、ディーゼルエンジンにおいて、温室効果ガスの排出削減を目的にNH3と軽油を混焼するためには、燃焼過程での軽油とNH3の相互作用や、NH3やN2Oなどの環境負荷物質の低減技術は必須である。本研究で得られた知見は、限られたものであるが、今後の研究開発に役立つものであると考えている。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] Reductions in Unburned Ammonia and Nitrous Oxide Emissions from an Ammonia Assisted Diesel Engine with Early Timing Diesel Pilot Injection2021

    • Author(s)
      Niki Yoichi
    • Journal Title

      Journal of Engineering for Gas Turbines and Power

      Volume: - Issue: 9

    • DOI

      10.1115/1.4051002

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] NH3混焼ディーゼル機関におけるCFDを用いた燃焼計算結果と実験結果の比較2023

    • Author(s)
      仁木洋一
    • Organizer
      第92回マリンエンジニアリング学会学術講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Experimental Investigation of Effects of Split Diesel-Pilot Injection on Emissions From Ammonia-Diesel Dual Fuel Engine2021

    • Author(s)
      Yoichi Niki
    • Organizer
      ASME 2021 Internal Combustion Engine Division Fall Technical Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数値計算を用いたアンモニアの燃焼解析2021

    • Author(s)
      仁木 洋一
    • Organizer
      第91回マリンエンジニアリング学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 吸気へのアンモニア混合がディーゼル機関の燃焼に与える影響2020

    • Author(s)
      仁木洋一、市川泰久、平田宏一
    • Organizer
      第90回(令和2年)マリンエンジニアリング学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アンモニア混焼ディーゼルエンジンの現状と課題2020

    • Author(s)
      仁木洋一、市川泰久、新田好古、平田宏一
    • Organizer
      海上技術安全研究所 研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] アンモニア混焼方法、アンモニア混焼エンジン及びそれを搭載した船舶2021

    • Inventor(s)
      仁木洋一
    • Industrial Property Rights Holder
      仁木洋一
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Filing Date
      2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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