Quantitative evaluation and prediction technology development for occurrence conditions of vehicles-stranding during heavy snowfall
Project/Area Number |
20K05043
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 25030:Disaster prevention engineering-related
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
FUJIMOTO Akihiro 福井大学, 学術研究院工学系部門, 准教授 (90456434)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河島 克久 新潟大学, 災害・復興科学研究所, 教授 (40377205)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | スタック / 大雪 / 車両滞留 / 路面雪氷状態予測 / 冬期道路管理 / 立ち往生 / スタック車両 / 大型車 / データベース / 冬期路面管理 |
Outline of Research at the Start |
頻発する大雪による立ち往生(車両滞留)に対して、平成30年に国土交通省では予防的通行止めや集中除雪の実施、タイヤチェーン規制区間の設定など新たな対策を講じた。しかし、スタック(発進不能)発生メカニズムには不明な点が多く、スタックに対するチェーン装着効果もよく分かっていない。 本研究では、研究事例が殆どないスタック走行試験を実施し、スタック発生メカニズムおよびチェーン装着効果を解明する。また、どのような車両がスタックに弱く、どのような路面雪氷状態でスタックし易いかなど、スタックの危険性を客観的に評価する方法を提案する。さらに、気象条件から将来のスタック発生の危険性を予測する計算モデルを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
We conducted vehicle tests on compacted-snow roads to elucidate the mechanism whereby vehicles become stranded on roads in this study. The vehicle-stranding risk prediction model was developed by reflecting this knowledge in the road surface snow and ice condition model. Database of vehicle-stranded events due to snow updated from investigation of vehicle-stranded in winter 2020/2021. We investigated the conditions of the compacted-snow road surface under a standing vehicle during heavy snowfall that occurred in Fukui in January 2021.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
実際の立ち往生の踏査や実車試験によるスタック発生メカニズムの解明は、スタックを発生させないためにより有効な対策の検討や実施を可能にさせる。また、スタックする圧雪状態を明らかにしており、これは冬期道路管理においてスタックや立ち往生の発生の回避を除雪で対応可能か、あるいは通行止めを実施するべきかの判断材料になる。スタック危険率予測モデルは世界的にも他になく学術性が高い。また、冬期道路管理に導入し、事前にスタック発生の危険性を把握することは、通行止めの期間の短縮や安全な交通確保につながるなど社会的意義が高い。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)