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Quantitative evaluation and prediction technology development for occurrence conditions of vehicles-stranding during heavy snowfall

Research Project

Project/Area Number 20K05043
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 25030:Disaster prevention engineering-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

FUJIMOTO Akihiro  福井大学, 学術研究院工学系部門, 准教授 (90456434)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河島 克久  新潟大学, 災害・復興科学研究所, 教授 (40377205)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsスタック / 大雪 / 車両滞留 / 路面雪氷状態予測 / 冬期道路管理 / 立ち往生 / スタック車両 / 大型車 / データベース / 冬期路面管理
Outline of Research at the Start

頻発する大雪による立ち往生(車両滞留)に対して、平成30年に国土交通省では予防的通行止めや集中除雪の実施、タイヤチェーン規制区間の設定など新たな対策を講じた。しかし、スタック(発進不能)発生メカニズムには不明な点が多く、スタックに対するチェーン装着効果もよく分かっていない。
本研究では、研究事例が殆どないスタック走行試験を実施し、スタック発生メカニズムおよびチェーン装着効果を解明する。また、どのような車両がスタックに弱く、どのような路面雪氷状態でスタックし易いかなど、スタックの危険性を客観的に評価する方法を提案する。さらに、気象条件から将来のスタック発生の危険性を予測する計算モデルを開発する。

Outline of Final Research Achievements

We conducted vehicle tests on compacted-snow roads to elucidate the mechanism whereby vehicles become stranded on roads in this study. The vehicle-stranding risk prediction model was developed by reflecting this knowledge in the road surface snow and ice condition model. Database of vehicle-stranded events due to snow updated from investigation of vehicle-stranded in winter 2020/2021. We investigated the conditions of the compacted-snow road surface under a standing vehicle during heavy snowfall that occurred in Fukui in January 2021.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実際の立ち往生の踏査や実車試験によるスタック発生メカニズムの解明は、スタックを発生させないためにより有効な対策の検討や実施を可能にさせる。また、スタックする圧雪状態を明らかにしており、これは冬期道路管理においてスタックや立ち往生の発生の回避を除雪で対応可能か、あるいは通行止めを実施するべきかの判断材料になる。スタック危険率予測モデルは世界的にも他になく学術性が高い。また、冬期道路管理に導入し、事前にスタック発生の危険性を把握することは、通行止めの期間の短縮や安全な交通確保につながるなど社会的意義が高い。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Remarks (1 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] Vehicle-stranding events caused by snowfall in Japan: database construction and analysis of occurrence characteristics2022

    • Author(s)
      MURATA Haruhiko、KAWASHIMA Katsuhisa
    • Journal Title

      Journal of the Japanese Society of Snow and Ice

      Volume: 84 Issue: 6 Pages: 515-527

    • DOI

      10.5331/seppyo.84.6_515

    • ISSN
      0373-1006, 1883-6267
    • Year and Date
      2022-11-15
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大雪時のスタック車両発生メカニズムについて2021

    • Author(s)
      藤本明宏
    • Journal Title

      道路建設

      Volume: 789 Pages: 34-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Elucidation of the Mechanism behind Vehicle Stranding in Heavy Snowfall2021

    • Author(s)
      藤本明宏、河島克久、渡部俊、村田晴彦
    • Journal Title

      Journal of the Japanese Society of Snow and Ice

      Volume: 83 Issue: 5 Pages: 507-522

    • DOI

      10.5331/seppyo.83.5_507

    • NAID

      130008160413

    • ISSN
      0373-1006, 1883-6267
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 福井県における大雪立ち往生の事象、対策および課題2021

    • Author(s)
      藤本明宏、福原輝幸
    • Journal Title

      日本雪工学会誌

      Volume: 37 Pages: 9-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 雪による車両滞留の発生件数の経年変化と日内変動の特徴の分析2022

    • Author(s)
      村田 晴彦, 河島 克久
    • Organizer
      雪氷研究大会(2022・札幌)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 車両スタック危険率モデルWEB-テストサイト

    • URL

      https://heavysnowfall.snow-data.com/VehicleStranding/map/point.php

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] スタック危険率算出プログラム及び情報処理装置2021

    • Inventor(s)
      藤本明宏、河島克久
    • Industrial Property Rights Holder
      藤本明宏、河島克久
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2022-022856
    • Filing Date
      2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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