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Fuel consumption improvement and exhaust gas cleaning by adding fine bubbles to light oil and heavy oil

Research Project

Project/Area Number 20K05409
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 31020:Earth resource engineering, Energy sciences-related
Research InstitutionKurume National College of Technology

Principal Investigator

Nakatake Yasuhito  久留米工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (30280481)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsファインバブル / ディーゼル機関 / 燃料消費率 / 有害排気ガス / 燃焼解析 / 燃焼促進 / 微粒化
Outline of Research at the Start

ファインバブルを添加した液体燃料は,燃焼機器内部へ噴射された直後,溶存空気の再析出やファインバブルの膨張破裂により,燃料の微粒化が促進する.さらに,噴霧された燃料内部からの析出空気により,拡散燃焼が促進するなど,着火性と燃焼性が向上する.
そのため,ファインバブル燃料を内燃機関に適用すると,燃費性能の改善や排ガスクリーン化が確認されている.
しかしながら,C重油やバイオ燃料などの高温・高圧・高粘度という過酷環境下で,ファインバブルを燃料に添加された例はない.
そこで本研究では,ファインバブルの高温・高圧・高粘度な過酷環境下にある燃料への添加技術と最適化制御についての研究を遂行する.

Outline of Final Research Achievements

Using A heavy oil and C heavy oil as fuel, the amounts of air which was mixed into fuel as fine bubbles (FB) were varied with fuel consumption to investigate experimentally the effects of void fraction on fuel consumption and exhaust gas. As a result, fuel consumption and smoke were reduced by 7.2% and 52% respectively at maximum for C heavy oil. It was also found that there were the optimum values for the amounts of air mixed into the fuel, and the greater amounts of air would cause the larger diameters of FB as well as smaller number of FB, which causes deterioration of improvement effect by FB.
It was also found that by mixing FB into fuel, injection timing was delayed due to compression and fusion of FB during fuel injection, however, fuel consumption was decreased by shortening of combustion time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発された技術は,燃焼機器の改造が不要で,装置構成が単純なため,既存の燃焼機器に容易にアドオン可能である.しかも,きわめて小動力で稼働するため費用対効果が大きいことが特徴である.
現在、運転中のディーゼル機関やガスタービン機関に搭載し,燃費改善と排ガスクリーン化を行う.また,現在運航中の船舶においては,定期点検の際に容易に装備可能な装置となる.さらに,燃焼の前処理を行う燃料改質装置となるため,他の省エネ装置や排ガス清浄装置との併用も可能であるなど,低炭素化を目指す液体燃料の燃焼機器に必要不可欠な技術となる.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 舶用中速ディーゼル機関における空気微細気泡を混入したC重油の燃焼および排ガス特性2023

    • Author(s)
      川原秀夫(防衛大学校),上村 尚希(大島商船高専),山下裕史(東北大学),中武靖仁,寺坂宏一(慶應義塾大学),河原寛,後藤英親(三井造船特機エンジニアリング)
    • Journal Title

      日本マリンエンジニアリング学会誌

      Volume: 58 Pages: 128-136

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 空気微細気泡A重油による高速ディーゼル機関の燃費とNOx低減2021

    • Author(s)
      山下裕史(東北大学),工藤達司,中武靖仁,田中大,川原秀夫(大島商船高専),寺坂宏一(慶應義塾大学),河原寛,後藤英親(三井造船特機エンジニアリング)
    • Journal Title

      日本マリンエンジニアリング学会誌

      Volume: 第56巻,4号 Pages: 152-158

    • NAID

      130008071012

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ファインバブルの燃料への応用2022

    • Author(s)
      中武 靖仁
    • Organizer
      最近の化学工学講習会70 進化するファインバブル技術と応用展開
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 燃料重油へのファインバブル混入による船舶燃費向上2021

    • Author(s)
      中武 靖仁
    • Organizer
      一般社団法人ファインバブル産業界(FBIA) 第17回ファインバブル国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ファインバブルの内燃機関への応用とオンライン計測2021

    • Author(s)
      中武 靖仁
    • Organizer
      とっとりマイクロバブル研究会技術セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 舶用ディーゼル中速機関における微細気泡C重油の燃焼および排ガス特性2021

    • Author(s)
      川原 秀夫,砂田 智裕(大島商船高専),山下 裕史(東北大学),中武 靖仁, 寺坂 宏一(慶應義塾大学),河原 寛,後藤 英親(三井造船特機エンジニアリング)
    • Organizer
      日本マリンエンジニアリング学会第91回学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 微細気泡混入燃料を用いた舶用中速ディーゼル機関の燃費改善2020

    • Author(s)
      藤村 昴大,川原 秀夫,砂田 智裕(大島商船高専),山下 裕史(東北大学),中武 靖仁, 寺坂 宏一(慶應義塾大学),河原 寛,後藤 英親(三井造船特機エンジニアリング)
    • Organizer
      日本マリンエンジニアリング学会第90回学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高速ディーゼル機関性能へ及ぼす燃料中微細気泡ガス種の影響2020

    • Author(s)
      川戸 大誠,加嶋 太樹,中武 靖仁,田中 大,山下 裕史(東北大学),川原 秀夫(大島商船高専), 寺坂 宏一(慶應義塾大学),河原 寛,後藤 英親(三井造船特機エンジニアリング)
    • Organizer
      日本マリンエンジニアリング学会第90回学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 軽油・重油へのファインバブル混入とオンライン気泡計測2020

    • Author(s)
      中武 靖仁, 山下 裕史(東北大学), 川原 秀夫(大島商船高専), 寺坂 宏一(慶應義塾大学), 河原 寛, 後藤 英親(三井造船特機エンジニアリング)
    • Organizer
      JIP環境技術研究会 第5回シンポジウム
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      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 舶用高粘度重質油中におけるマイクロバブルの基本的特性2020

    • Author(s)
      前田 雅貴, 川原 秀夫(大島商船高専), 中武 靖仁, 寺坂 宏一(慶應義塾大学), 河原 寛, 後藤 英親(三井造船特機エンジニアリング)
    • Organizer
      化学工学会 第86年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ファインバブルの燃料への応用, 進化するファインバブル技術と応用展開(最近の化学工70)2022

    • Author(s)
      ファインバブル学会連合
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      化学工学会関東支部
    • ISBN
      9784866935928
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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