Study of the mechanisms of self-propelled systems by interfacial tension and surface flow distribution measurements
Project/Area Number |
20K05444
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 32020:Functional solid state chemistry-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 界面 / 界面張力 / マランゴニ流 / アクティブマター / 自己駆動系 / ソフトマター / 光散乱 |
Outline of Research at the Start |
本研究は界面が関与する自己駆動系で重要となる不均一な界面張力分布と,温度分布・流速分布の時間依存性・位置依存性について,吸着分子源や熱源直近から評価可能な測定手法を開発することを目的とする。これにより,未だ不確定性要素が多い自己駆動系の駆動機構について,実験的な検証を可能にする。 このため,本研究では光反応で界面活性が変化する分子を用いて,特定領域に分子を吸着・脱離させることで界面張力を変化させて界面張力勾配を形成・制御する方法,熱により温度勾配を発生させることで界面張力勾配を制御する方法などを用いることで,界面張力勾配とマランゴニ対流の関係についての議論を可能にする。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we initially attempted to form and analyze an interfacial tension gradient with Marangoni flow without surface deformation. However, there were cases where the observed interfacial tension differences and flows were small that was inappropriate for analysis. Therefore, instead of making the measurement system less susceptible to the effects of interfacial deformation, we constructed an interfacial tension/flow measurement method that could be applicable to the surfaces with interfacial inclinations. We discussed the driving forces of self-propelled camphor boat on pure water using the developed system. The method developed in the current study has high versatility as a method for evaluating the interfacial tension with deformation. We expect that these results can expand the application range of research on non-equilibrium phenomena involving interfacial tension and surface flow.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では界面の傾斜に対応した界面張力測定法としてQELS 法を拡張した手法を開発し,自走系の駆動メカニズムについての議論を行うことができた。純水表面の樟脳船の測定のように,界面変形に影響されない界面張力・表面流速測定法の開発により従来測定できなかった自走系の駆動力測定を実現したことは,自走系のメカニズムの理解に大いに資するものである。本研究の当初の目的である界面張力変化源近傍の評価についても,本研究により汎用性が高い手法をもたらすことができた。ゆえに本研究の成果をきっかけとして,不均一な界面張力分布・表面対流を伴う界面の研究に対する新しい視点をもたらされることが期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)