Project/Area Number |
20K06252
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 41010:Agricultural and food economics-related
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Research Institution | Obihiro University of Agriculture and Veterinary Medicine |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 消費者行動 / 倫理的消費 / 家畜福祉 / 動物倫理 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,農畜産物の多様な消費行動の背景に存在する意思決定方略のうち,畜産物選択行動における環境倫理と動物福祉に関連する意思決定方略に着目し,それらが消費選択行動においてどのような影響を及ぼしうるのかを社会心理学,応用倫理学の知見を取り入れた定量的な分析を試みることにある. 具体的には,日常における倫理的な判断を伴う場面での意識・行動に関するサーベイデータおよび畜産物の消費者選択行動に関するサーベイデータを収集し,倫理学説に依拠した類型化,意識と行動のパス解析,選択実験による消費者選択行動モデルによる畜産物消費者評価への影響の定量的分析を試みる.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to quantitatively clarify the decision making strategy which exists in the background of various consumption behavior of agricultural and livestock products by adopting the knowledge of social psychology and applied ethics. Main research results are following 3 points. First, the WTP of cultured meat is increased by consumers who show "bioethical resistance" to the consumption of livestock products and "environmentally destructive evaluation" of the recognition of adverse effects on the environment. Second, there is a factor structure in decision making strategies for animal welfare similar to the determinants of pro-environmental behavior in social psychology. Third, as a result of quantitative analysis of consumers' consumption background for animal welfare livestock products based on traditional ethical theory, "emphasis on instrumental value," "emphasis on pain reduction" and "emphasis on life-centered value" were found as factors.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的な意義として,畜産物消費の背景に存在する心理的な要因について社会心理学および動物福祉の倫理学の観点から定量的に解明を試みた点が挙げられる。少なくとも農業経済学領域においては本研究が初めての成果であり,社会心理学,倫理学の学際的な知見を用いた成果であることの意義も大きい。社会心理学的,倫理学的な接近による成果により,動物福祉に配慮した畜産物が消費者のどのような意識から支持され,または阻害されているのかを定量的に示したことにより,今後の普及啓発に大きな示唆を与える社会的意義がある。
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