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Quantitative Analysis of Effectiveness of Experience Value Marketing in Regional Resource Management

Research Project

Project/Area Number 20K06279
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 41020:Rural sociology and agricultural structure-related
Research InstitutionChukyo University (2023)
Shimane University (2020-2022)

Principal Investigator

Akazawa Katsuhiro  中京大学, 経営学部, 教授 (70304037)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords地域資源 / マーケティング / 経験価値 / 質問紙調査 / 定量分析 / サービス / 潜在クラス分析 / 日帰り温泉施設 / サービスの質 / 道の駅 / 検証的因子分析 / 構造方程式モデリング / 統計解析
Outline of Research at the Start

地域活性化の一手段として,地域マーケティングの取り組みがなされている.本研究では,地域マーケティングにおいて期待される有用性と比して学術的・実務的に十分取り上げられてこなかった「経験価値」に着目し,その活用による地域マーケティングの新たな戦略方途を提示する.そのために,種々の地域公共財・地域資源を対象として設定し,アンケート調査に基づいた統計解析により,第1に,地域マーケティングの戦略目標に正の効果のある「経験」を抽出し,第2に,「経験価値」を効果的に生み出す戦術的手段を探索する.

Outline of Final Research Achievements

This study quantitatively examines how experiences are provided and how they form value in various aspects of regional marketing. As a result, it was found that, travel experiences, hot springs, content tourism, museum, souvenir shop, and day-trip hot spring spa provide various experiences that recognized by demand-side stakeholders or valued by supply-side stakeholders. Furthermore, it was shown that those experiences are linked to the positive evaluation and intention of consumers or supplies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

経験による価値の付加は有効性が実証的に確認されているものの,地域資源が提供する経験に関しては十分に検証がなされていなかった.本研究では,需要側あるいは供給側のステークホルダーを対象とした質問紙調査のデータを統計的に分析し,さまざまな地域資源における価値ある経験を網羅的に捕捉した.さらに,これらに基づいて地域マーケティングのさまざまな戦略を提案した.以上の成果は,新規性と有用性が高く,学術的かつ社会的な意義をもつといえる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 公設日帰り温泉施設が提供するサービスの価値と品質に関する定量分析2023

    • Author(s)
      赤沢克洋,木村恭佑,古安理英子
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 カンファレンス・プロシーディングス

      Volume: 12 Pages: 226-223

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 観光土産品店における利用者が希求する価値に関する定量分析2023

    • Author(s)
      古安理英子,赤沢克洋
    • Journal Title

      地域活性研究

      Volume: 18 Pages: 11-20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 美術館の経営戦略に関する定量分析2022

    • Author(s)
      赤沢克洋,古安理英子
    • Journal Title

      地域活性研究

      Volume: 17 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 旅行体験に基づく地域への愛着とブランド・ロイヤルティに関する構造分析2020

    • Author(s)
      赤沢克洋・殷浩・古安理英子
    • Journal Title

      農村生活研究

      Volume: 63(2) Pages: 4-15

    • NAID

      130008159336

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ベスト・ワースト・スケーリングによる温泉地への期待に関する定量分析-玉造温泉の日帰り旅行者を対象として-2020

    • Author(s)
      赤沢克洋・古安理英子
    • Journal Title

      地域活性研究

      Volume: 13 Pages: 1-10

    • NAID

      40022670201

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Quantitative Analysis on the Importance of Content Tourism2020

    • Author(s)
      赤沢 克洋、古安 理英子
    • Journal Title

      Journal of Systematic Regional Geography

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 1-14

    • DOI

      10.24580/cck.25.2_1

    • NAID

      130007987049

    • ISSN
      2187-8277, 2433-460X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 公設日帰り温泉施設が提供するサービスの価値と品質に関する定量分析2023

    • Author(s)
      赤沢克洋,木村恭佑,古安理英子
    • Organizer
      日本マーケティング学会 カンファレンス2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 上生菓子の商品と店舗に関する情緒的・機能的要素に対する希求の定量分析2022

    • Author(s)
      高尾朋佳,赤沢克洋
    • Organizer
      地域活性学会第14回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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