Social learning driven by fear-emotional bias establish aposematism
Project/Area Number |
20K06831
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 45040:Ecology and environment-related
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Research Institution | Nagasaki Institute of Applied Science (2021-2022) Kyoto University (2020) |
Principal Investigator |
Mochida Koji 長崎総合科学大学, 総合情報学部, 准教授 (60583474)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 宏司 京都大学, フィールド科学教育研究センター, 助教 (70723211)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 警告色 / 擬態 / 社会学習 / 恐怖学習 / 多様性 / 文化 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、捕食者の直接的な学習経験(個体学習)だけでなく、他者の行動をモデルとして観察する学習(社会学習)が、被食者の不味さや危険さと関連した目立つ体色(警告色)を創出・維持する、という社会学習モデルの妥当性を検証する。これにより、個体学習のみで、警告色の進化プロセスを説明する従来の個体学習モデルの3つの問題(①致死的な毒や危険さは試行錯誤できない、②捕食者の遅い学習速度、③類似しない警告色)が解消する。そのために、様々な分類群(魚類、両生類、爬虫類、ヒトを含む霊長類)を対象にした認知学習実験を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
Observational learning in primates (Japanese macaques) can establish avoidance of a dangerous object associated with aposematic coloration, through a fear response against a red and black color pattern. Amphibians and fishes, similar to macaques, innately showed fear responses against a red and black color pattern or red color stimuli. This cognitive predispositions contribute to not only observational learnings but also individual learnings (non-associative and associative learnings).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヒトは赤色に対して恐怖情動を想起することが知られている.また,経験的に,赤色を恐怖や危険と関連した広告や信号として利用してきた.本研究は,こうした赤色に対する情動バイアスが両生類や魚類においても存在することを示唆し,ヒト心理特性の起源について重要な知見を投げかけた.また,このバイアスは,ヒトだけでなく,ヒト以外の霊長類から魚類において,恐怖や危険と関連する様々な学習を促進することを示唆した.
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)