Development of integrated competency evaluation system on outcome-based education
Project/Area Number |
20K10295
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 57080:Social dentistry-related
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長島 正 大阪大学, 大学院歯学研究科, 教授 (40237516)
岩下 洋一朗 鹿児島大学, 医歯学域歯学系, 助教 (70168566)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 歯学教育 / アウトカム基盤型教育 / 学習評価 |
Outline of Research at the Start |
研究代表者らは2015年度に所属施設において、6年間の歯学部卒前教育カリキュラムを従来型の「学習目標準拠型教育」から「アウトカム基盤型教育(以下OBE)」に基づく体系へ改革を行った。本研究では、これまで培ってきた経験値をベースに、OBEで最も重視される学習成果の可視化に対して貢献しうる新たな「統合型評価システム」を構築し、同一の視点から6年一貫で学生個々の能力の成長を記録するとともに、診療参加型臨床実習においても多面的なコンピテンシーの修得状況を評価しうる、汎用性の高い統合型学習評価システムの構築を目指す。これにより、学習者の多様な能力の成長を妥当性をもって客観的に評価できるかを探求する。
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Outline of Final Research Achievements |
We improved e-portfolio system based on outcome-based education that introduced in Kagoshima University Faculty of Dentistry. We added function to assess degree of achievement of competency for 6 years dental students. We improved screen and operating method of assessment for complicated operating procedure. We improved that students can login to the system with common ID used in our university. We investigated the number of uses of e-portfolio system. As a result, the number of subject inputs for reflections and evaluations were increased, however not all subjects were input. We require more awareness and consideration to dental students and teachers. We added function to present graphs and tables of assessments, we visualized assessments for overview and details.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、アウトカム基盤型教育で最も重視される学習成果の可視化に対して貢献しうる新たな「統合型評価システム」を構築し、同一の視点から6年一貫で学生個々の能力の成長を記録するとともに、診療参加型臨床実習においても多面的なコンピテンシーの修得状況を評価しうる、汎用性の高い統合型学習評価システムの構築を目指しており、これにより学習者の多様な能力の成長を、妥当性をもって客観的に評価できるようになる。
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Report
(4 results)
Research Products
(26 results)