• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing teaching methods for Faculty Development employing scenarios created from foreign patient cases to foster anthropology perspectives in healthcare professionals

Research Project

Project/Area Number 20K10389
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
Research InstitutionUniversity of the Sacred Heart (2022-2023)
Jikei University School of Medicine (2020-2021)

Principal Investigator

Ashida Ruri  聖心女子大学, 現代教養学部, 非常勤講師 (10573199)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 倉田 誠  東京医科大学, 医学部, 准教授 (30585344)
北 素子  東京慈恵会医科大学, 医学部, 教授 (80349779)
武田 聡  東京慈恵会医科大学, 医学部, 教授 (90343540)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords人類学的視野の涵養 / ファカルティ・デベロップメント(FD) / 多様性 / 事例検討と実践 / 外国人模擬患者 / 医療コミュニケーション / 社会文化的背景 / 医学教育 / 外国人患者 事例研究 / シミュレーション教育 / 外国人患者 / 事例・シミュレーション教育 / 人類学的視野 / 医学教育手法の開発
Outline of Research at the Start

価値観も生活環境も急速に変化していく社会の中にあって医療に関する考え方は多様化している。医療者にとっては患者の社会的文化的多様性に対応できる資質・能力を育むことが重要である。
本研究は、医学生・医療者の人類学的視野の涵養を目指して、外国人患者の事例をもとに教材と教育手法を開発することを目的としている。多文化主義の国の教育例とともに、国内における外国人観光客と在留外国人の事例を包括的に調査することによって、救急医療と慢性期医療における患者の様々な問題を研究し、教材を開発する。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to develop teaching methods for faculty development (FD) to foster anthropology perspectives in healthcare professionals so that the anthropology-related insights students gain can be shared and enhanced in the clinical setting after graduation. The FD consisted of a case study for discussion followed by practice communicating with a foreign simulated patient (SP). The cases were created through the study of educational programs abroad and a survey of recent cases of foreign patients in Japan, considering that such case studies are a valuable way for healthcare professionals to understand a person's illness and social life as a citizen in a globalized world. The survey revealed, along with many cultural differences, assumptions and biases of both the patients and the clinicians themselves. To promote self-reflection and cultivate practical skills through experience, medical communication with foreign SPs was performed before and after the case study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国際的な教育の質保証において医学教育に導入された人類学的な視点が卒後も培われていくためには、直接教育に携わる医療者だけでなく医療現場で協働してゆくすべての医療者が同様の知見を得て深めていくことが重要と考え、医療者の文化人類学FDを行った。外国人患者の実例から作成した事例を用いた事例検討と外国人模擬患者との医療コミュニケーション実践を組み合わせることによって、考察による理論や知識を得るだけでなく、実践による気づき・経験を積み重ねていける教育手法を開発した意義は大きいと思われる。医療現場におけるロールモデルとしての実践力を養う教育手法といえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Faculty Development employing scenarios developed from foreign patient cases to assess and enhance the sociocultural awareness of healthcare professionals in clinical settings2024

    • Author(s)
      Ruri Ashida, Makoto Kurata, Satoshi Takeda, Motoko Kita
    • Organizer
      Ottawa 2024 Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Making Educational Cases for Faculty Development to Foster Anthropological Aspects in Healthcare Professionals: An Initial Survey2023

    • Author(s)
      Ruri Ashida, Motoko Kita, Satoshi Takeda, Makoto Kurata
    • Organizer
      Asia Pacific Medical Education Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国人患者の臨床事例にもとづく人類学的視野の涵養を目指した教育症例の検討2023

    • Author(s)
      武田聡, 北素子, 倉田誠, 芦田ルリ
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「行動科学・社会科学教育のトリロジー」2023

    • Author(s)
      倉田誠, 飯田淳子, 宮地純一郎
    • Organizer
      日本医学教育学会シンポジウム (出島メッセ長崎)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 在宅看護教育におけるバーチャルリアリティ、ロールプレイングを併用したシュミレーション教育の評価2023

    • Author(s)
      富岡寿英,志村友理,北素子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第33回学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 医学教育カリキュラムにおける 人類学教育の位置付けと役割2022

    • Author(s)
      倉田誠
    • Organizer
      日本文化人類学会・医療者向け人類学教育連携委員会「医師とともに考える人類学教育ワークショップ」
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi