• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Structuring and Development of A Self-education scale for nurses working in acute care hospitals

Research Project

Project/Area Number 20K10582
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionMukogawa Women's University (2022-2023)
Kobe City College of Nursing (2020-2021)

Principal Investigator

NOYORI Ayako  武庫川女子大学, 看護学部, 助教 (00824830)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清水 佐知子  武庫川女子大学, 看護学部, 教授 (50432498)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Keywords自己教育性 / 看護師 / 尺度開発 / 関連要因 / 自律的学習意欲 / 大規模調査 / 重回帰分析 / 自己教育力
Outline of Research at the Start

看護師は継続学習による能力の維持・開発に努める必要がある。しかし近年、業務の過密 化や単調化による刺激の低下、他者からの評価の機会の減少により急性期病院に勤務する看護師の自律的な学習意欲が低下しているとの指摘がある。しかし、実際に学習意欲が低下しているかどうかは実証されていない。これまでにも自律的な学習意欲を測定する既存の尺度はいくつか存在するが、対象とする集団の違いや尺度の統計的信頼性・妥当性の低さなどからそのまま看護師に適応することが難しい。以上より、本研究はまず急性期病院に勤務する看護師の自律的学習意欲の構造を明らかにし、看護師の自律的学習意欲の測定尺度を開発する。

Outline of Final Research Achievements

This study developed a three-factor, 27-item self-education scale for nurses consisting of "the ability to learn independently", "the ability to reflect on one’s", "the interest in nursing and a sense of fulfillment in work". The developed self-education scale for nurses (1) includes all five attributes of nurses' self-education as indicated in the conceptual analysis, (2) is based on the independent learning process of nurses as adult learners, and (3) reflects the importance of nurses' experiential learning as demonstrated in previous studies, The study adequately measures the self-education of nurses. In addition, internal consistency was high (α=.945), and the results of the confirmatory factor analysis showed a high path coefficient and a certain degree of fit.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会の変化に応じて求められる看護実践は日進月歩している中、看護師が主体的、継続的に学習を行うためには主体的な学ぶ能力だけではなく、看護師の情意的な資質も捉えることができる自己教育性が重要である。これまでに看護師の主体的、継続的な学びに関する研究は数多く報告されてきた。しかしながら、看護師の自己教育性を明確にとらえた報告は見当たらず、本研究により看護師の自己教育性の構成概念を明らかにすることができた。看護師の自己教育性の構成概念を明らかにすることができたことは看護師が成人学習者として経験学習を通して学んでいることが示され、看護師の経験が看護師として成長する上での学びとして重要であると言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Identifying Factors Related to Self-Education of Nurses Working in Large Hospitals2023

    • Author(s)
      Noyori Ayako、Shimizu Sachiko
    • Journal Title

      Journal of Japan Academy of Nursing Science

      Volume: 43 Issue: 0 Pages: 776-787

    • DOI

      10.5630/jans.43.776

    • ISSN
      0287-5330, 2185-8888
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of A Self-Education Scale for Nurses2022

    • Author(s)
      野寄亜矢子,清水佐知子
    • Journal Title

      Journal of Japan Academy of Nursing Science

      Volume: 42 Issue: 0 Pages: 850-860

    • DOI

      10.5630/jans.42.850

    • ISSN
      0287-5330, 2185-8888
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 看護師の自己教育性に関連する要因の検討2023

    • Author(s)
      野寄亜矢子,清水佐知子
    • Organizer
      第43回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師の自己教育性測定尺度の開発2022

    • Author(s)
      野寄亜矢子,清水佐知子
    • Organizer
      第42回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi