Project/Area Number |
20K10582
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
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Research Institution | Mukogawa Women's University (2022-2023) Kobe City College of Nursing (2020-2021) |
Principal Investigator |
NOYORI Ayako 武庫川女子大学, 看護学部, 助教 (00824830)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清水 佐知子 武庫川女子大学, 看護学部, 教授 (50432498)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
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Keywords | 自己教育性 / 看護師 / 尺度開発 / 関連要因 / 自律的学習意欲 / 大規模調査 / 重回帰分析 / 自己教育力 |
Outline of Research at the Start |
看護師は継続学習による能力の維持・開発に努める必要がある。しかし近年、業務の過密 化や単調化による刺激の低下、他者からの評価の機会の減少により急性期病院に勤務する看護師の自律的な学習意欲が低下しているとの指摘がある。しかし、実際に学習意欲が低下しているかどうかは実証されていない。これまでにも自律的な学習意欲を測定する既存の尺度はいくつか存在するが、対象とする集団の違いや尺度の統計的信頼性・妥当性の低さなどからそのまま看護師に適応することが難しい。以上より、本研究はまず急性期病院に勤務する看護師の自律的学習意欲の構造を明らかにし、看護師の自律的学習意欲の測定尺度を開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study developed a three-factor, 27-item self-education scale for nurses consisting of "the ability to learn independently", "the ability to reflect on one’s", "the interest in nursing and a sense of fulfillment in work". The developed self-education scale for nurses (1) includes all five attributes of nurses' self-education as indicated in the conceptual analysis, (2) is based on the independent learning process of nurses as adult learners, and (3) reflects the importance of nurses' experiential learning as demonstrated in previous studies, The study adequately measures the self-education of nurses. In addition, internal consistency was high (α=.945), and the results of the confirmatory factor analysis showed a high path coefficient and a certain degree of fit.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会の変化に応じて求められる看護実践は日進月歩している中、看護師が主体的、継続的に学習を行うためには主体的な学ぶ能力だけではなく、看護師の情意的な資質も捉えることができる自己教育性が重要である。これまでに看護師の主体的、継続的な学びに関する研究は数多く報告されてきた。しかしながら、看護師の自己教育性を明確にとらえた報告は見当たらず、本研究により看護師の自己教育性の構成概念を明らかにすることができた。看護師の自己教育性の構成概念を明らかにすることができたことは看護師が成人学習者として経験学習を通して学んでいることが示され、看護師の経験が看護師として成長する上での学びとして重要であると言える。
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