• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of Institutional Research benchmark indicators for education in the undergraduate school of nursing

Research Project

Project/Area Number 20K10670
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionAkita University (2023)
The Japanese Red Cross Akita College of Nursing (2020-2022)

Principal Investigator

Tanji Fumiya  秋田大学, 医学系研究科, 准教授 (80848242)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南部 泰士  東京医療保健大学, 看護学部, 教授 (70611846)
柿崎 真沙子  名古屋市立大学, 医薬学総合研究院(医学), 講師 (20580872)
黒澤 昌洋  愛知医科大学, 看護学部, 准教授 (00586068)
嶋谷 圭一  千葉大学, 予防医学センター, 特任助教 (50869435)
西本 大策  鹿児島大学, 医歯学域医学系, 助教 (80757675)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教学 / IR / 看護学士課程 / 看護系大学 / 学修成果 / 教育評価 / ベンチマーク
Outline of Research at the Start

【背景】近年、大学生の学修成果や教育の質を評価する活動である教学IRへの関心が高まっているが、看護系大学での教学IR活動は可視化されていない。また、看護学士課程における学生の学修成果向上の関連要因を調査・分析した報告はない。
【目的】全看護系大学において、1)教学IR活動に関する実態の解明、2)看護学士課程における学生の学修成果向上に影響する要因の解明、3)共通で使用できる教学IR学生調査票(ベンチマーク指標)を開発することである。
【研究の意義】看護系大学で改善・推進すべき教学IR活動内容が明らかとなり、全看護系大学の教育水準の担保につながるベンチマーク指標を開発することができる。

Outline of Final Research Achievements

Two surveys were conducted from 2020 to 2023: (1) a questionnaire survey on the actual status of IR activities at nursing colleges and factors affecting the improvement of student learning outcomes, and (2) an interview survey on factors affecting the improvement of student learning outcomes.
The survey on the actual conditions of (1) received 116 responses from 48 nursing colleges. It became clear that the number of nursing colleges with IR organizations is increasing, but awareness is low, and that there is a gap between current analysis items and items they want to compare with other colleges.
Surveys (1) and (2) suggested that the undergraduate nursing program educational IR survey could collect information that would be useful for improving educational programs and enhancing learning support by focusing more on students' needs and issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、看護系大学におけるIRへの認知度は低く、活用されていないことが明らかとなった。また、看護教員が考える学生の学修成果に影響する要因は、生活習慣や生活環境のような学生の個人要因、学習環境のような外的要因に加え、学生のニーズや課題といった個別性を意識していることが明らかとなった。
日本全体で高齢者人口は増加し、医療そして看護の需要は拡大しており、看護系大学の数も増え続けている。このような社会情勢の中で、量だけではなく、質の高い看護師を養成していくことが求められる。今後、前述した課題に教学IRを活用して取り組むことで、教育の視点や方法が改善され、看護学教育の質向上が期待できる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Actual Conditions for Institutional Research Activities and Operations in Japanese Nursing Universities2023

    • Author(s)
      丹治 史也、南部 泰士、柿崎 真沙子、嶋谷 圭一、西本 大策、黒澤 昌洋
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 54 Issue: 1 Pages: 69-79

    • DOI

      10.11307/mededjapan.54.1_69

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2023-02-25
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The association between resilience and academic performance among nursing students: a cross-sectional study in Japan2021

    • Author(s)
      Tanji Fumiya、Nanbu Hirohito、Ono Mayuko、Abe Noriko、Nitta Junko
    • Journal Title

      Journal of Rural Medicine

      Volume: 16 Issue: 4 Pages: 206-213

    • DOI

      10.2185/jrm.2021-030

    • NAID

      130008097934

    • ISSN
      1880-487X, 1880-4888
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 看護系大学におけるIR活動・業務の実態~質問紙調査の結果~2024

    • Author(s)
      丹治史也
    • Organizer
      第6回医療系IR友の会実践会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 看護系大学における教学IR活動の実態調査2021

    • Author(s)
      丹治史也、南部泰士、柿崎真沙子、嶋谷圭一、西本大策、黒澤昌洋
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi