Development of a care model to prevent postoperative cognitive impairment
Project/Area Number |
20K10738
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58060:Clinical nursing-related
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Research Institution | Hyogo Medical University (2022) University of Kochi (2020-2021) |
Principal Investigator |
Inoue Masataka 兵庫医科大学, 看護学部, 准教授 (60405537)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森本 紗磨美 高知県立大学, 看護学部, 助教 (10457939)
田中 雅美 高知県立大学, 看護学部, 助教 (50784899)
池田 光徳 高知県立大学, 看護学部, 教授 (70212785)
敷田 幹文 高知工科大学, 情報学群, 教授 (80272996)
渡邊 言也 高知工科大学, 総合研究所, 助教 (90637133)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | シミュレーション / 問診 / 自然言語処理 / スマートフォン / 周手術期看護 / 実習 / 模擬患者 / せん妄 / 術後認知機能障害 / ストレスバイオマーカー / 不安 / ICU / 術後 |
Outline of Research at the Start |
ステップ1の目標を「術前の恐怖や不安を軽減し、術前の心理的準備性を高めるケア方法に必要な要件の分析」とし、【事前のインストラクションが急性ストレス反応に与える効果の検討】と【術前の心理的準備性を高めるケア方法に必要な臨床的要件の抽出】を行う。 ステップ2の目標を「術前の恐怖や不安を軽減し、術前の心理的準備性を高めるケア方法の開発」とし、【ケア方法の開発と洗練化】を行う。 ステップ3は、「術後認知低下の判定を行うための測定方法の開発」を目標とし、【予後を起点とした注目すべき術後認知機能障害症状の抽出】と【認知機能障害症状の自動計測法の開発】を行う。ステップ4で準備性を高めるケアを実施と評価する。
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Outline of Final Research Achievements |
As a stress measurement method, we planned a method to measure stress reaction substances in saliva. However, the spread of COVID-19 has become more serious. So we changed our research plan. In this study, we developed a learning program method to disseminate new care for nurses. The performance required for the system is (1) low cost, and (2) the learner can learn autonomously without an operator. We have created teaching materials that can be accessed from learners' smartphones. This system uses natural language processing technology. For this reason, it was possible to reproduce the feeling of a real nurse more than the conventional system. Based on the results of this research, many educators will be able to create educational materials at low cost in the future.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で用いた自然言語処理技術を用いた対話型シミュレーション教育教材は、既存のweb教材で採用されている次の行動や言動を選択する方式に比べ、学習者が自ら思考し、次の行動や言動を入力する必要があり、臨場感が高い。また、学習過程をシステムのログから分析することもでき、学習者の学習過程がより可視化でき、学習者にあわせた教材配置が可能である。また、非常に安価なwebサービスを用いて作成したので、今後汎用展開が可能である。
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Report
(4 results)
Research Products
(3 results)