Developing Neural Network Stimulation Strategies to Improve the Effect of Perceptual Learning
Project/Area Number |
20K11194
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
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Research Institution | Niigata University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
Saito Kei 新潟医療福祉大学, リハビリテーション学部, 講師 (80707315)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大鶴 直史 新潟医療福祉大学, リハビリテーション学部, 教授 (50586542)
宮口 翔太 新潟医療福祉大学, リハビリテーション学部, 講師 (60780343)
大西 秀明 新潟医療福祉大学, リハビリテーション学部, 教授 (90339953)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 知覚学習 / 経頭蓋交流電流刺激 / 触覚方位弁別覚 / 脳波 / 触覚方位弁別 / α帯域 / 安静時脳律動 |
Outline of Research at the Start |
脳卒中に罹患すると触覚情報を処理するプロセスが機能不全となり,日常生活に大きな支障をきたす.しかし,触覚機能障がいを治癒へと導く治療法は未だ確立されていない.触覚機能障がいを治癒へと導くことが期待される手法のひとつに「知覚学習」がある.しかし,3人に1人は学習効果が得られず,学習効果を増強させることが急務の課題である.そこで,本研究では触覚の知覚学習効果に関わる神経ネットワークを同定し ,その神経ネットワークを人為的に強化することで知覚学習効果を増強できるかを検討する.本研究を通じて,知覚学習を触覚機能障がいに対する革新的なリハビリテーション手法へと発展させることを目指す.
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Outline of Final Research Achievements |
Perceptual learning is defined as an experience-dependent permanent and consistent change in the perception of a stimulus array, following practice with that array. In this study, we revealed individual differences in perceptual learning effects, which involved differences in alpha oscillation changes in the primary somatosensory cortex. Additionally, we examined whether transcranial alternating current stimulation of the primary somatosensory cortex at alpha frequency, which enhances neural alpha oscillation, could enhance the perceptual learning effect. The results suggested that the perceptual learning effect was not enhanced.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでに,感覚機能を向上させるために,知覚学習を用いた介入手法が検討されてきた.本研究は知覚学習効果には個人差があり,その個人差を引き起こす要因のひとつに感覚情報を処理する皮質領域の律動活動が関与している可能性を示した.知覚学習効果の個人差を説明する要因については検討すべき事項が残されているが,今後さらなる検証を進めて,知覚学習効果を増強する介入方法を開発していきたい.
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Report
(4 results)
Research Products
(3 results)