Project/Area Number |
20K11203
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
MORI Yoshihisa 千葉大学, 医学部附属病院, 特任教授 (60343141)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山中 義崇 千葉大学, 医学部附属病院, 特任教授 (20400963)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 高次脳機能障害 / 運転再開支援 / ニューロモジュレーション / 反復経頭蓋磁気刺激 |
Outline of Research at the Start |
高次脳機能障害者の運転再開は社会的問題となっているが、その評価や遂行機能の改善に関する支援方法は確立していない。本研究ではドライブシミュレーターによる運転機能スコアと神経心理学的評価・脳血流評価から、高次脳機能障害者における運転機能低下の原因となる認知機能障害を明確にして、運転再開に向けた評価システムを確立することを目指す。また、高頻度経頭蓋磁気刺激(rTMS)による前頭前野(計画性・遂行機能)、頭頂葉(空間・地誌的認識、言語理解)を想定ターゲットとしたニューロモジュレーションと高次脳機能リハビリテーションの併用による脳機能障害者に対する運転再開支援の革新的手法の確立を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
In addition to various evaluations in the hospital, driving evaluations on the road using a training car were conducted for persons with higher brain dysfunction who wished to resume driving to determine whether or not they can drive. Comparing the drivable group and the non-drivable group, the score of the non-drivable group was significantly lower than that of the drivable group in the Symbol Digit Modalities Test in Clinical Assessment for Attention. This test is a visual information processing task in which numbers corresponding to symbols are entered, and it was suggested that impaired distributed attention affects driving ability. In some cases, it was possible to resume driving after reassessment due to the improvement of attention function deterioration. It was considered to be an important evaluation item when performing intervention by neuromodulation in the future.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
脳血管障害や外傷性脳損傷などの脳部分損傷による高次脳機能障害者の運転再開は社会的問題となっているが、その評価や機能改善に向けた支援方法は確立していない。本研究ではドライビングシミュレータに加え、実車での路上運転評価も行って、運転再開に影響する因子を明らかにした。現在急速に発展しているニューロモジュレーションによる介入を実施する際の指標として有益である。
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