Project/Area Number |
20K11279
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
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Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
LEE Bumsuk 群馬大学, 大学院保健学研究科, 教授 (50455953)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
和田 直樹 群馬大学, 大学院医学系研究科, 教授 (40306204)
小田垣 雅人 前橋工科大学, 工学部, 准教授 (40453211)
伊部 洋子 群馬大学, 医学部附属病院, 助教 (70431723)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 高齢者 / 運転 / 評価 / 電子版 / Trail Making Test / 視覚探索 / 後退駐車 / 感情 / 運動機能 |
Outline of Research at the Start |
慌てやパニックなど負の感情による知覚・認知・運動機能低下は、操作不適事故に影響を及ぼす大きな要因である。そのため、高齢者の運転適性を評価するためには、加齢による心身機能の低下だけでなく、慌てやパニックなど精神心理状態と知覚・認知・運動機能との相互作用を包括的に評価する必要がある。 申請者はこれまで知覚・認知・運動プロセスを簡便に計測できる「電子版視覚探索計測Trail Making Test」を開発、加齢の影響を明らかにしてきた。本研究では、感情と知覚・認知・運動機能の相互作用を反映する評価システムを開発、高齢者運転能力を評価する手段としての有用性を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
By evaluating the driving ability of the elderly from the perspectives of sensorimotor cognition and emotion, we were able to obtain new knowledge about the driving characteristics and evaluation methods in the elderly drivers. Specifically, 1) the more attention is paid to device operation, safety management, expansion of the peri-personal space, and prediction while driving, their driving performance was high, 2) mental load causes negative emotions, and 3) during revers parking, a characteristic visual search implying an expansion of peri-personal space appeared, and the gaze act was repeated at a short period of 20 ms. In the future, it is suggested that a program to improve visual search behavior is necessary to maintain and improve the driving ability of the elderly drivers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通して、感覚・運動・認知・感情という側面から高齢者の運転能力を多角的に評価し、高齢者の運転特性や評価手法に関する新たな基礎知見を得ることができた。近年先進運転支援システムの開発が盛んな一方、高齢者では機器操作困難やシステムに対する信頼不足によりその効果が十分でないことも多い。今なお、加齢による運転技能の低下を心身機能レベルで解明し、支援に取り組む必要がある。本研究の成果を広く用いることで加齢に伴う心身機能の低下が適切に評価でき、最終的に高齢者の交通権保護、生活の質維持に貢献できることと期待する。
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