• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effect of acquisition of social functioning of children with developmental disabilities on self formation in outdoor experiential therapy

Research Project

Project/Area Number 20K11439
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

坂本 昭裕  筑波大学, 体育系, 教授 (10251076)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsキャンプセラピー / 発達障碍児 / 自己概念 / 社会的スキル / 被受容感 / 共分散構造分析 / 自己形成 / 冒険教育 / 自然体験療法 / セラピー / 発達障害 / キャンプ / 発達障害児 / 自我発達 / 社会性
Outline of Research at the Start

人の自己形成は社会的スキルなどの社会性機能を基盤に促進すると言われており、発達障害児においてもその可能性がある。自然体験療法では、グループ体験によるカウンセリングに特徴があり、クライエントの自己意識や人間関係などの社会的スキルを育むことに有効である。しかしながら、発達障害児の自己形成と社会性機能の関連に着目した実証的な研究は行われていない。そこで本研究は、発達障害を有する児童生徒を対象に自然体験療法を実施し、発達障害児の社会性機能の獲得が自己形成に及ぼす影響を明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

人の自己形成は、社会的スキルなどの社会性機能を基盤に促進され、その可能性は発達障碍児にも存在するとされている。自然体験療法(キャンプセラピー)では、グループ体験によるカウンセリングが特徴であり、クライエントの自己概念や人間関係などの社会的スキルの育成に有効であると考えられている。しかしながら、発達障碍児の自己形成と社会性機能の関連に焦点を当てた実証的な研究はまだ行われていない。一方で、発達障碍児の自己概念は、定型発達児とは異なると指摘されている。そこで、本年度は、発達障碍児の自己概念、社会的スキル、および被受容感の関連性を、定型発達児と比較することで明らかにする。
調査対象者は、13日間のキャンプセラピーに参加した小学5年生から中学3年生86名であった。内訳は、定型発達児童生徒66名(男子43名、女子23名、平均年齢12.0±6.73歳)と発達障碍児と診断されているか、あるいは発達障碍の傾向を指摘される児童生徒20名(男子16名、女子4名、平均年齢13.43±0.84歳)であった。キャンプセラピー前後の両群の自己概念の得点、社会的スキル得点及び被受容感得点の関係について、共分散構造分析の多母分散同時分析を用いて比較検討した。その結果、発達障碍群の自己肯定意識は、対他者領域の場合は、被受容感から社会的スキルを媒介して高まるが、対自己領域の場合は、被受容感を高めることによって対自己領域の意識が高まることが示唆された。発達障碍群においては、被受容感を得られることが重要であり、そのことが発達障碍群の社会的スキルを高め、自己や他者に対する肯定的な自己意識の向上に寄与することが明らかになった。一方、定型発達群では、社会的スキルの評価が対自己領域、対他者領域の自己意識に影響すると言え、両群の違いが明らかとなった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本年度は、研究の最終年度であり、これまでの自然体験療法プログラムで得られた調査データをまとめ、研究発表および論文執筆を行い、研究を総括する予定だった。しかし、前年度までの新型コロナウイルス感染症拡大の影響により、一部のデータ収集と分析が遅れていた。本年度においては、概ね研究の遅れを取り戻すことができたが、欧文の論文執筆に遅延が生じている。

Strategy for Future Research Activity

データの分析方法の再検討を行ったことや欧文による論文執筆の遅れにより、研究計画を1年延長した。したがって、2024年度には論文の執筆を推進し、欧文の校閲によって高い水準を確保した後、海外のジャーナルに投稿する予定である。投稿を予定しているジャーナルに採択されないことも考えられるため、複数の投稿先を検討する。2024年度は、研究の最終年度であり、これまで実施してきた研究課題を総括する。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Meaning of the Long-term Adventure Camp in an Adolescent Case with Physical Problems:2023

    • Author(s)
      吉松 梓,渡邉 仁,大友あかね,坂本昭裕
    • Journal Title

      Japan Outdoor Education Journal

      Volume: 26 Issue: 0 Pages: 69-87

    • DOI

      10.11317/joej.2023_0005

    • ISSN
      1343-9634, 1884-4677
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The effects of integrated long-term camp therapy on perceived self-positiveness in children with developmental disorders, and of a causality model to examine the relationship between sense of acceptance and social skills:2022

    • Author(s)
      坂本 昭裕,前川真生子,大友あかね,吉松 梓
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 67 Issue: 0 Pages: 361-377

    • DOI

      10.5432/jjpehss.22009

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Long-term Camping Therapy on Ego Development and the Self-Concept in Children with Developmental Disorders2022

    • Author(s)
      村越真
    • Journal Title

      Japan Outdoor Education Journal

      Volume: 25 Issue: 0 Pages: 1-17

    • DOI

      10.11317/joej.2022_0001

    • NAID

      130008039806

    • ISSN
      1343-9634, 1884-4677
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Consensus building among children with developmental disabilities or such tendencies who participated in a long-term adventure camp: A case study2022

    • Author(s)
      大友 あかね, 坂本 昭裕, 佐藤 冬果, 小宮山 咲希
    • Journal Title

      Japan Outdoor Education Journal

      Volume: 25 Issue: 0 Pages: 73-90

    • DOI

      10.11317/joej.2022_0008

    • ISSN
      1343-9634, 1884-4677
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Influence of camp therapy on friendship formation: A case study of an adolescent with autism spectrum disorder2024

    • Author(s)
      Sakamoto A., Yoshimatsu A, Watanabe H.
    • Organizer
      10h International outdoor education research conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 冒険キャンプが参加児童生徒の個人志向性・社会指向性に与える影響-マウンテンバイクと歩きのプログラム特性に着目して2023

    • Author(s)
      大友あかね,坂本昭裕
    • Organizer
      日本野外教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 統合型キャンプに参加した自閉症児の事例検討 - 関係発達の視点から2022

    • Author(s)
      大友あかね,坂本昭裕,森山玖実,金谷洸晟
    • Organizer
      日本野外教育学会第25回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害や不登校傾向等の課題を抱える青少年の体験活動-チャレンジキャンプの実践から-2022

    • Author(s)
      村松 研一,坂本昭裕
    • Organizer
      全国青少年体験活動推進フォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 長期キャンプにおける軽度発達障害児の合意形成に関 する事例検討2021

    • Author(s)
      大友あかね,坂本昭裕
    • Organizer
      日本野外教育学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Process of Acquiring Consensus Building Skills for Children with Developmental Disabilities in the Adventure Camps.2020

    • Author(s)
      Otomo A, Sakamoto A
    • Organizer
      Association for Experiential Education 48th Annual International Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 長期キャンプにおける軽度発達障害児の合意形成に関する事例検討2020

    • Author(s)
      大友あかね,坂本昭裕
    • Organizer
      日本野外教育学会第23回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] キャンプセラピーの実践-発達障碍児の自己形成支援-2023

    • Author(s)
      坂本昭裕
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      道和書院
    • ISBN
      4810536025
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi