• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluations for the 'motor clumsiness' in persons with intellectual developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 20K11440
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

OKUZUMI Hideyuki  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70280774)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平田 正吾  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10721772)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords知的障害 / 不器用 / アセスメント / 運動プランニング
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、知的障害のある人々においてしばしば認められる運動面の不器用に関して、そうした特徴が日常生活におけるどのような問題と関連するのか明らかにすると共に、知的障害の認知的な特徴や、運動に関わる神経学的特性がどのような影響を及ぼすのか明らかにすることである。

Outline of Final Research Achievements

The characteristics of motor clumsiness in persons with intellectual disabilities(IDD) were analyzed. The main findings of this study were as follows.
a) Adequate motor planning in tool use, i.e., end-state comfort effect, was rarely observed among persons with IDD. b) Intensive presentation of the model of motor execution did not affect the motor planning of persons with IDD. c) There was no dramatic decline in the level of manual dexterity within this pandemic period(2018~2022).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的障害のある者における不器用の実態が未だ十分に解明されていない現状において、彼らの運動プランニングにおける誤反応の特徴まで検討した本研究の学術的意義や社会的意義の高さは明らかである。
また、一部の知的障害者においては、先に獲得された運動スキルや認知スキルが、ここ数年のコロナ渦のような従来の社会生活経験の制限を受けても、少なからず維持されることを明らかにした点は、極めて重要である。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 我が国の教育現場における教師を対象としたコーチングに関する動向 : 文献レビューを通じて2023

    • Author(s)
      村浦新之助, 奥住秀之, 澤隆
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 74 Pages: 286-295

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自閉症特性と視空間ワーキングメモリにおける言語ラベリングの関係 : 刺激の命名難度の影響に注目して2022

    • Author(s)
      三橋翔太, 山子澤太知, 奥住秀之
    • Journal Title

      学校教育学研究論集

      Volume: 46 Pages: 39-49

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校・園における発達障害児にかかわる諸課題と支援システム2022

    • Author(s)
      奥住秀之
    • Journal Title

      小児科

      Volume: 63 Pages: 1295-1301

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校における水泳運動系の学習指導についての予備的検討2022

    • Author(s)
      青木,利樹, 泉川,奈都子, 田中,亮, 奥住,秀之, 平田,正吾
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 287-293

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 視覚障害, 聴覚障害, 肢体不自由, 病弱特別支援学校における児童生徒の特性および教育課程と指導 : 準ずる教育課程を中心に2022

    • Author(s)
      奥住秀之
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 225-232

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 就労支援・生活介護施設における知的障害者の労働と余暇の支援2022

    • Author(s)
      中村,夏海, 青木,利樹, 奥住,秀之, 小林,巌
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] だわりについての支援者の理解 : 主に自閉スペクトラム症に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      奥住秀之
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 69 (6), Pages: 505-511

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] End-state comfort effects in adults with intellectual disabilities: A pilot study2021

    • Author(s)
      Kikuchi Yukino, Hirata Shogo, Okuzumi Hideyuki
    • Journal Title

      Cogent Psychology

      Volume: 8 Issue: 1 Pages: 1896120-1896120

    • DOI

      10.1080/23311908.2021.1896120

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害者の道具操作における観察学習 : 最終状態の安楽効果に着目して2021

    • Author(s)
      菊池 優貴乃 , 平田 正吾 , 奥住 秀之 , 澤 隆史
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 259-266

    • NAID

      120007046374

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 知的障害・発達障害における「行為」の心理学2020

    • Author(s)
      國分 充, 平田 正吾, 奥住秀之
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121425
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi