• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of outdoor education programs in Wilderness environments on the ego reconstruction of experiencers.

Research Project

Project/Area Number 20K11459
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Watanabe Hitoshi  筑波大学, 体育系, 助教 (70375476)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords野外教育 / 自然体験プログラム / キャンプ / 教育学 / ウィルダネス / 原生自然 / Place based education / 自我
Outline of Research at the Start

近年、野外教育プログラムに関する研究は、プログラム効果の検証とともに、プログラムが展開される「場」自体の意味や機能・構造に注目が集まっている。例えば、公園・里山・人工林・ウィルダネス(wilderness:原生自然)等は、一般に「自然のある環境」と認識されるが、それぞれ似て非なる「場」の価値を持っている。そこで本研究は、児童期から青年期を対象にウィルダネス環境下で野外教育プログラムを実践し、特に「ウィルダネス」という場が、体験者(クライエント)の自我にどのように影響を与えているかを検討する。

Outline of Final Research Achievements

In recent years, research on outdoor education programmes has focused on the meaning, function and structure of the 'place' itself in which the programmes are developed. For example, parks, Satoyama, artificial forests and Wilderness are generally recognised as 'environments with nature', but each has similar and different 'place' values. The aim of this study was to implement an outdoor education programme in a wilderness environment for children and adolescents, and to examine how the place of 'wilderness' in particular affects the ego and self of the experiencers. The results of the study confirmed that 'depth of wilderness' or 'relationship with others and nature' is a factor that has a certain influence on the reconstruction of the experiencer's ego.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、野外教育プログラムは自然環境で実践されるが、自然環境は単に活動空間ではなく、「神秘性」「荘厳性」「他者や自然との一体感」などを体験させる重要な場であることが示唆され、今後の野外教育の「場」の本質論の萌芽的研究となったことである。また本研究の社会的意義は、指導現場への自然環境の再認識を促進し、我が国の青少年教育としての野外教育プログラムの実践を後押しするエビデンスの蓄積となったことである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2020

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 森林環境における野外運動授業が大学生の創造性に及ぼす影響2024

    • Author(s)
      渡邉仁
    • Organizer
      第135回日本森林学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of Climbing Mt. Fuji as a Group Mountaineering Program on Self-Esteem of Japanese High School Students.2024

    • Author(s)
      Watanabe H, Tabei S, Takahashi T
    • Organizer
      10 th International Outdoor Education Research Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 2023年度「東北の高校生の富士登山」に関する調査研究-状態自尊感情・ソーシャルサポート・自然に対する態度-2023

    • Author(s)
      渡邉仁、高橋達己
    • Organizer
      東北の高校生の富士登山2023報告書
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学体育としての野外運動が促進する創造性の範疇に関する理論的検討2023

    • Author(s)
      渡邉仁、坂本昭裕
    • Organizer
      日本野外教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 野外運動授業が学修者の創造的自己に及ぼす影響に関する予備的検討2022

    • Author(s)
      渡邉仁、坂本昭裕
    • Organizer
      日本野外教育学会第25回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 2022年度「東北の高校生の富士登山」に関する調査研究-状態自尊感情・自然観・富士山イメージの変化-2022

    • Author(s)
      渡邉仁、高橋達己
    • Organizer
      東北の高校生の富士登山2022報告書
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 富士登山プログラムが高校生の「自分という居場所感」に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      渡邉仁
    • Organizer
      日本野外教育学会第23回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi