• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new learning support in physical education classes for awkward or unskillful children based on DCD and motor skill underachievers research

Research Project

Project/Area Number 20K11460
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

FURUTA HISASHI  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (80432699)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石川 泰成  埼玉大学, 教育学部, 教授 (00620197)
細川 江利子  埼玉大学, 教育学部, 教授 (60238748)
松本 真  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (70334141)
有川 秀之  埼玉大学, 教育学部, 教授 (80232057)
黒坂 志穂  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80580901)
菊原 伸郎  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (90319591)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords運動不振 / DCD / 小学校体育 / 運動が苦手な児童 / 課題指向的アプローチ / 課題分析 / つまずき / 運動に意欲的でない児童 / テキストマイニング / 運動が苦手 / 運動遊びが苦手 / 体育授業
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,運動不振やDCD(発達性協調運動障害)に関わる学術的な研究成果に基づいて,拡張版の「運動(遊び)が苦手な児童への配慮の例」を提案することである。初年度は小学校学習指導要領(平成29年告示)解説体育編における運動が苦手な児童への学習支援策が基礎とする指導観(学習-指導理論・学説)や指導方略を明らかにするとともに,不十分な点がないか検討する。2年目は,学習指導要領の運動6領域における基本的な運動課題の分析と児童の「つまずき」の明確化を行う。そして最終年度は,前年度までの成果を統合し,運動領域ごとに拡張版の「運動(遊び)が苦手な児童への配慮の例」を提案する。

Outline of Final Research Achievements

In this research project, we mainly conducted the following three studies to examine learning support measures for awkward or unskillful children in sports. In Study 1, we analyzed "Examples of consideration for children unmotivated to exercise" of the Physical Education section of the current elementary school curriculum guidelines. As a result, it was revealed that the importance of setting up situations and tasks that allow children to experience a sense of accomplishment and reduce their fear. In Study 2, we classified "Examples of consideration for children who are not good at sports" from the perspective of constraints (individual, task, environment). As a result, it was revealed that the intervention to individuals was the most common consideration. In Study 3, we focused on hurdle running and conducted a lesson practice using a task-oriented approach. As a result, the children's pain and fear were reduced, and improvements were observed in hurdling and interval running.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2017年に日本DCD学会が設立されるなど,我が国でも運動面における不器用さに対して特別な支援が必要であることが徐々に認知されている。他方,様々な運動・スポーツ種目における運動課題や技能の構造並びにその指導法については体育方法学やコーチング学等の分野において経験的・文献的な研究の蓄積がある。本研究の学術的・社会的意義は,DCDや運動不振に関する「不器用さ」に着目した研究と,体育方法学・コーチング学等の「巧みさ」に着目した研究の2つの流れを融合させ,小学校体育の重要な問題の1つと認識されている運動が苦手な児童への学習支援策を検討した点にある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「側線のボール運び」を系統的に実践する方策について : 小学校~高等学校2024

    • Author(s)
      松本 真・佐藤彩弥・長谷部佑太・清水勇人・松川佳瑚
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 73(1) Pages: 81-94

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校体育授業における課題志向的アプローチの分析 ―陸上運動ハードル走の階層的分析―2024

    • Author(s)
      有川秀之・浅間聖也・首藤祐太朗・森田哲史・古田 久
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 73(2)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校高学年を対象とした体育授業におけるハードリング変容2022

    • Author(s)
      有川秀之・浅間聖也・首藤祐太朗・森田哲史
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 71(2)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校学習指導要領(平成29年告示)解説体育編における「運動(遊び)に意欲的でない児童への配慮の例」の単語頻度解析2021

    • Author(s)
      松田侑佳・古田 久
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 70(2)

    • NAID

      120007174092

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 運動が苦手な児童・生徒に対する配慮と指導を考える―2― (コーディネーターとして)2024

    • Author(s)
      細川江利子
    • Organizer
      埼玉大学教育実践フォーラム2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 運動における苦手・不器用を改善するためのアプローチ法2024

    • Author(s)
      古田 久
    • Organizer
      埼玉大学教育実践フォーラム2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 運動に意欲的でない児童への配慮の在り方に関する研究  ー運動の好き嫌いのきっかけからー2021

    • Author(s)
      松田侑佳・松本 真・古田 久
    • Organizer
      北関東体育学会第8回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 図解中学体育2024版2024

    • Author(s)
      本村清人・石川泰成・高橋修一(監修)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      あかつき教育図書
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 中学校保健体育「主体的に学習に取り組む態度」の学習評価完全ガイドブック2023

    • Author(s)
      石川泰成(著、第1章担当)、佐藤 豊(編著)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182394218
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 目隠し遊びで始めるインクルーシブ教育2022

    • Author(s)
      菊原伸郎・加藤健人
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      4469269301
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学びの系統がまるわかり!「ゲーム・ボール運動・球技」授業づくりマスターガイド2022

    • Author(s)
      鈴木直樹(編著)・菊原伸郎ほか(著)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183574350
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもが育つサッカー指導の「秘訣」!! ―教育学×コーチング学のハイブリッド・マニュアル―2021

    • Author(s)
      菊原志郎・鈴木直樹・菊原伸郎・安部久貴・鈴木一成
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866921426
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi