Project/Area Number |
20K11768
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 60060:Information network-related
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Research Institution | The University of Tokushima |
Principal Investigator |
KINOSHITA Kazuhiko 徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(理工学域), 教授 (40304018)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | wireless network / wireless LAN / virtualization / 無線ネットワーク / 仮想化 / QoS |
Outline of Research at the Start |
異なる無線システムが混在する環境で稠密に配置されたAPを有効に利用する方法について検討する.具体的には,WWW閲覧やメール送受信などの古典的なベストエフォート型サービス(BE)と,動画閲覧などのストリーミングサービスを一定の帯域を保証して提供するサービス(GBR)を想定し,サービスごとに複数の物理AP から構成される仮想AP を形成して,GBRサービスの呼損率を目標値以下に抑えながらBE サービスの満足度を可能な限り向上させる手法を提案する
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, I focused on efficient use of spectrum resources in densey deployed wireless LAN access points (APs). Specifically, I assumed a traditional Best Effort (BE) service such as WWW browsing, e-mail and transferring files, and a streaming service such as video with Guaranteed Bit Rate (GBR). I proposed a method to improve the satisfaction ratio (utility) of BE service users as much as possible while keeping the call blocking probability of GBR service users below the target value by configuration of a virtual AP consisting of multiple physical APs for each service.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
携帯端末の高性能化と無線ネットワークの高速化が続いているが,周波数は有限の資源であり,有線ネットワークにおけるケーブル敷設のような手段で増やすことができないため,その効率的利用は永遠の課題である.本研究では,WWWやメールなどの古典的なサービスだけでなく,動画像などのストリーミングサービスを想定し,同じ量の周波数資源を用いてどこまでユーザの満足度を高められるかを明らかにした.
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