Exploring the mechanism of bidirectional mental projection in body transformation perception.
Project/Area Number |
20K11907
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Nagoya City University |
Principal Investigator |
Kodaka Kenri 名古屋市立大学, 大学院芸術工学研究科, 准教授 (40460050)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 身体所有感 / 身体変形感 / 身体変形 / ラバーハンド錯覚 / バーチャル・リアリティー / 主観的垂直方向 |
Outline of Research at the Start |
身体変形感に関する研究は、痛みや精神的負荷の軽減において有効性が示唆されており、いかなる条件下で変形感覚が増強されるかを検証することは社会的に重要な意義がある。従来の錯覚研究では、身体の伸縮感覚を与えるには、対象となる身体部位を物理的に引張るのと同時に、同部位が伸びる映像を順方向で呈示することが要件とされてきた。他方、代表者らは、下肢の変形感覚において、映像の伸縮方向と筋運動の伸縮方向が真逆な場合にも十分な変形錯覚が得られることを発見している。本研究では、こうした物理世界と主観世界の方向性がアベコベとなる反転効果一般が生じる認知的機序を、各種の被験者実験によって同定することを主要な目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
We proposed the new type of body-ownership illusion called "Double-touch Illusion" (DTI) and "Slime Hand Illusion" (SHI) through this project. DTI can extend the body image of the specific finger through simultaneous touches to the subject's body and the rubber hand. SHI can distort the body image specific to the skin's region by applying the rubber hand illusion with slime material. These illusions are strongly significant because they can overcome the spatial limitation of the classical rubber hand illusion's paradigm.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で新たに発見したダブルタッチ錯覚は、体験者の身体と架空の身体(ラバーハンド・アバター)を主観的に接合するものであり、近未来のメタバース空間の設計において、現実空間と仮想空間とを無理のない連続的なかたちでつなぐうえで基礎的な知見をもたらすものである。同じく、本研究の成果であるスライムハンド錯覚は、皮膚領域に選択的な身体変形をつくりだすことが可能な手法であり、仮想空間における身体運用の自由度を(従来想定されていたものよりも)格段に高めるものである。いずれについても、将来的な情報化された現実空間の構築に対する応用が強く期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(19 results)