Project/Area Number |
20K12091
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 学修ナビゲーション / 学習分析 / 品質機能展開 / テキストマイニング / e-Learning / 教育の質保証 / e-learning |
Outline of Research at the Start |
大学の教育プログラムを対象にした学生個別の学習支援と,学生集団の状況把握とを可能にする情報システムの構築を目的とする.個々の学生に視覚的な補助を含む学習支援情報を構成し,学生の主体的な学びを促進する.教育者には科目履修中あるいは学年を単位とした学生集団の学修状況を総合的に把握する情報を提供する. 静的な情報を「学修マップ」として構成し,集団情報を含む動的な情報を「学習ナビゲーション」として構成する.次の三点について構築を行い深化や精緻化を進めていく. (1)学生個別の「学修マップ」と学生集団データの融合(2)履修科目群の並行学習支援(3)学生と教員双方の要求を満たす情報提供方法
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Outline of Final Research Achievements |
Following the research project "17K00480 Supporting Spontaneous Learning with a Learning Map Building System," we have expanded and developed the theoretical aspects and system functions of a navigation system to support students' independent learning for a university educational program. We provided the basis for a learning navigation system that integrates "learning maps," which are constructed based on learning content, and data on individual and group student learning histories. We proposed a method of recommending learning behaviors related to the most recent learning targets using text mining. We also proposed a method to realize a reminder function to avoid failure of planned learning, which is a cause of course failure, through a social networking service (SNS) with high student utilization.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学生が履修する複数科目の学習活動を同時並行的に支援するために有効な学習ナビゲーションに必要な要素の導出と機能定義を行った.学生の主体的な学びの支援を,学生と教員双方に負荷をあまり増やさない形態で実現するシステムについてのモデルを提示した. 学生の個別的あるいは集団的な状況を教員が活用すると,科目再設計や科目間連携の支援も可能である.教育者が学生集団の状況を全体的および個別に把握することを支援する技術的な方法を構成した.したがって科目単位の設計・評価から学科あるいは学部を単位とする教育コース全体までの設計と評価にも貢献できる.高大接続での学習支援や卒業後の再学習など汎用的な学習支援にもつながる.
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