• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Immersive Peace Learning System with Tangibles User Interface that Creates Empathy

Research Project

Project/Area Number 20K12093
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

Setozaki Norio  長崎大学, 情報データ科学部, 准教授 (70586635)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 全 炳徳  長崎大学, 情報データ科学部, 教授 (10264201)
森田 裕介  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20314891)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsバーチャルリアリティ / タンジブル ユーザ インタフェース / 教材開発 / 平和教育 / タンジブルユーザインタフェース / 学習コンテンツ / 共感性
Outline of Research at the Start

本研究は,仮想オブジェクトと物理オブジェクトをシームレスに連動させた相互作用を提供するタンジブル操作によって,創作活動を取り入れた没入型タンジブル平和学習システムを開発し,原爆被害に対する共感性創出について評価する.本システムは,原爆投下前の建物を3Dプリンタで出力した実物模型を入力インタフェースとする.さらに,原爆投下前の街並みを再現することでVR環境にも同様の街並みが構築される仕組みを設ける.
学習者は,VRセットを用いて自らが構築したVR環境を探索しながら学習することができる.さらに,中学生・高校生を対象とした定量的かつ定性的評価を行うことで,原爆被害に対する共感性創出について評価する.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed an immersive VR learning material for peace education that is linked to the placement of models. Using maps and photographs from the time of the atomic bombings as reference materials, learners can place building models on a table to recreate the streetscape of Nagasaki City before the bombings. The cityscape reproduced by the building models is also constructed in a virtual environment.
The learners can enter the "model world" by wearing HMDs. They can also use the controllers in their hands to switch between the virtual environments before and after the atomic bombing. In addition, to encourage exploratory activities, annotations have been implemented, and in addition to image and text information, audio information can also be viewed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,実物モデルをインタフェースとして,原爆投下前の街並みをVR環境に構築することができる.したがって,現実空間における学習者の活動とVR環境とを相互に接続させ,より実感を高めた擬似体験を提供できる点に学術的意義や社会的意義を有している.さらに,原爆投下前の街並みを探索することによって,当時の人々の生活を体感することで,原爆投下の被害に対する興味や被爆者への共感を高めるための教材として,新たな可能性を見出すことができた.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Development of Immersive VR Learning Equipment for Peace Education with Tangible User Interface2021

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫, 池見菜穂, 北村史
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 49-52

    • DOI

      10.15077/jjet.S45028

    • NAID

      130008151234

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends and Prospects for Technologies that Enable Digital Transformation in Primary and Secondary Education2021

    • Author(s)
      鷹岡 亮、光原 弘幸、瀬戸崎 典夫、舟生 日出男
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 283-294

    • DOI

      10.15077/jjet.45130

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 没入型タンジブル平和学習用VR教材における 探索的な活動を促すアノテーションの実装2022

    • Author(s)
      瀬戸崎 典夫,北原 颯,北村 史
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 没入型タンジブル平和学習用VR教材における原爆投下後のバーチャル環境の実装2022

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫, 北原颯,北村史
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 没入型タンジブル平和学習用VR教材における機能拡張2021

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫, 池見菜穂, 森田裕介, 全炳徳
    • Organizer
      日本教育工学会第38回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン協働学習を実現するバーチャル環境システムの開発2021

    • Author(s)
      土手絢心, 北村史, 瀬戸崎典夫
    • Organizer
      教育システム情報学会2020年度学生研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 没入型タンジブル平和学習用VR教材のインタフェース評価2020

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫, 森田裕介, 全炳徳
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 没入型タンジブル平和学習用VR教材の開発に向けた予備調査2020

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫, 森田裕介, 全炳徳
    • Organizer
      日本科学教育学会年会論文集44
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] SETOZAKI LAB

    • URL

      https://www.setozakilab.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Immersive VR Equipment for Peace Education

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=EyyMafxnMRI

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi