Development of an Immersive Peace Learning System with Tangibles User Interface that Creates Empathy
Project/Area Number |
20K12093
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Nagasaki University |
Principal Investigator |
Setozaki Norio 長崎大学, 情報データ科学部, 准教授 (70586635)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
全 炳徳 長崎大学, 情報データ科学部, 教授 (10264201)
森田 裕介 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20314891)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | バーチャルリアリティ / タンジブル ユーザ インタフェース / 教材開発 / 平和教育 / タンジブルユーザインタフェース / 学習コンテンツ / 共感性 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,仮想オブジェクトと物理オブジェクトをシームレスに連動させた相互作用を提供するタンジブル操作によって,創作活動を取り入れた没入型タンジブル平和学習システムを開発し,原爆被害に対する共感性創出について評価する.本システムは,原爆投下前の建物を3Dプリンタで出力した実物模型を入力インタフェースとする.さらに,原爆投下前の街並みを再現することでVR環境にも同様の街並みが構築される仕組みを設ける. 学習者は,VRセットを用いて自らが構築したVR環境を探索しながら学習することができる.さらに,中学生・高校生を対象とした定量的かつ定性的評価を行うことで,原爆被害に対する共感性創出について評価する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed an immersive VR learning material for peace education that is linked to the placement of models. Using maps and photographs from the time of the atomic bombings as reference materials, learners can place building models on a table to recreate the streetscape of Nagasaki City before the bombings. The cityscape reproduced by the building models is also constructed in a virtual environment. The learners can enter the "model world" by wearing HMDs. They can also use the controllers in their hands to switch between the virtual environments before and after the atomic bombing. In addition, to encourage exploratory activities, annotations have been implemented, and in addition to image and text information, audio information can also be viewed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,実物モデルをインタフェースとして,原爆投下前の街並みをVR環境に構築することができる.したがって,現実空間における学習者の活動とVR環境とを相互に接続させ,より実感を高めた擬似体験を提供できる点に学術的意義や社会的意義を有している.さらに,原爆投下前の街並みを探索することによって,当時の人々の生活を体感することで,原爆投下の被害に対する興味や被爆者への共感を高めるための教材として,新たな可能性を見出すことができた.
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Report
(3 results)
Research Products
(9 results)