Automatic generation of programming questions by symbolic execution
Project/Area Number |
20K12106
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Hagiya Masami 東京大学, Beyond AI 研究推進機構, 特任研究員 (30156252)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田辺 良則 鶴見大学, 文学部, 教授 (60443199)
斎藤 俊則 星槎大学, 大学院教育実践研究科, 准教授 (80434447)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | プログラミング教育 / 情報教育 / プログラミング言語 / 記号実行 / 定理証明 / 仕様記述・検証 / ソフトウェアテスト / Computer Based Testing |
Outline of Research at the Start |
プログラミング能力を測定するための試験問題を,大量に自動生成するという課題に取り組む.基本的なアイディアは,ソフトウェアのテストなどの分野で広く用いられている,記号実行技術を用いるというものである. Computer Based Testingでの運用を可能とすることをめざし,組織的に多数の問題を生成することを目指す.具体的には,プログラムに付けられた表明から問題が生成される.表明の内容や,その他の条件指定などによって,生成する問題の難易度を変えられるようにする.また,関連するトピックである,手動での試験問題の作成支援,答案の自動採点等についても,同じ技術を用いた手法開発に取り組む.
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Outline of Final Research Achievements |
We have established an automatic scoring method for programming examinations for beginners and have designed and implemented a prototype system for conducting examinations based on this method. In the existing method, a wrong answer may be misjudged as a correct answer. In the proposed method, a wrong answer in a specific range of problems including those for beginners is always judged as incorrect. In the designed system, the examinee combines blocks to build a program, and the questioner can control the difficulty level by adjusting the granularity of the block parts.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
プログラミング教育の重要性は広く認知されており,大学入学共通テストでも,プログラミングをその内容として含む教科「情報」が加えられた.本研究で確立した手法は,答案として提出されたプログラムを自動的に誤りなく採点するという特長を有しており,このような大量の答案を短期間に採点する試験に適する性格を持っている.今後,機能面などでさらなる改良を加えることで,実用性を高めることが可能である.
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)