• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Self-Regulated Learning Support System in Continuous Learning along Knowledge Body

Research Project

Project/Area Number 20K12111
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionChitose Institute of Science and Technology

Principal Investigator

Komatsugawa Hirosi  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (10305956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今井 順一  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (60458148)
山川 広人  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 講師 (90724732)
上野 春毅  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 助手 (40948337)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords適応型システム / CBT / 数理データサイエンス教育 / 学習アドバイジング / フルオンライン反転授業 / アドバイジングシステム / ChatGPT / 自己調整学習 / 学習支援システム / 機械学習モデリング / Chat GPT / 知識マップの整備 / アドバイジング機能 / 反転 / オンライン / 数理データサイエンス / 適応型学習 / アクティブラーニング / 機械学習
Outline of Research at the Start

先行研究の数学・情報系の複数授業での学習パターンを時系列分析し,自己調整学習に関わる学習成果を特定し,それを引き出すための学習方略を策定する.その上で,時系列的な学習成果の可視化・振り返り機能とロールモデルに沿ったアドバイジング機能を開発する.さらに一連の機能を活用した授業モデルの構築を行う.
さらに,数理・情報の知識体系教材を整備し,「数理・データサイエンス・AI」科目群に適用して,有用性の評価を行う.
2020年から2022年の3カ年計画で研究を進め,各年次に国内学会及び国際会議で成果を発表して,研究の進捗の振り返りを行う.

Outline of Final Research Achievements

To promote self-regulated learning, we have implemented a fully online flipped classroom design. This system manages CBT activities for pre-study, lecture video viewing, assignment submission, and pre- and post-class reflections in a unified manner. We validated this approach across multiple data science courses and confirmed that it encourages active learning, allowing students to determine their own learning order. Additionally, we utilized machine learning algorithms to identify features that lead to successful learning outcomes from a series of digitized learning performance data. Using these features, we conducted clustering to categorize learners into 21 groups. For each category, we defined learning support messages and developed a system that provides automated learning support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1) 数理データサイエンス・AI教育を想定したCBT教材群を知識体系の中で構築した.当該CBT教材は,大学eラーニング協議会を通じて広く公開しており,山梨大学・創価大学で既に授業で活用され始めている.(2)(1)の体系的な教材群を活用した,フルオンラインで実施できる反転型の授業設計を図り,その有用性を示した.本授業設計に基づく授業実践は,公立千歳科学技術大学の中の複数科目で実施されている.(3)(1)及び(2)で構成される適応型学習支援システムと,ChatGPTをAPI接続することで,学習者特性を踏まえた学習指導アドバイジングの自動化を実現した.これは教育のDX化の有用事例といえる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] フルオンライン化した完全習得型反転授業の実践と評価2024

    • Author(s)
      高野 泰臣 , 前川 啓輔 , 上野 春毅 , 山川 広人 , 小松川 浩
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌(発刊予定)

      Volume: 未定

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A Proposal and Evaluation of Learning Advising using a Generative AI2023

    • Author(s)
      Yasuomi TAKANO, Taketo TSURUBE, Haruki UENO & Hiroshi KOMATSUGAWA
    • Organizer
      ICCE2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of Teachers’ Tacit Knowledge-based Evaluation of Learner Competencies Using Machine Learning Approach2023

    • Author(s)
      H. Ueno, M, Kawazoe, H. Komatsugawa
    • Organizer
      IIAI2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 機械学習モデリングを用いた学生の主体性を促すため のアドバイジング自動 生成(説明可能AIとChatGPTの比較)2023

    • Author(s)
      小松川 浩,高野 泰臣,上野 春毅
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びの社会実装2023

    • Author(s)
      小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] デジタル技術が進化する時代における理学療法教育の今後の方向性について2023

    • Author(s)
      小松川浩
    • Organizer
      全国大学理学療法学教育学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Computer Adaptive Test の LTI ツール化に向けたシステム設計2023

    • Author(s)
      西村 貴志,上野春毅,小松川浩,山川広人
    • Organizer
      教育システム情報学会 学生研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学間連携による数理・データサイエンス・AI 教育に関する CBT 教材の整備と運用2023

    • Author(s)
      本多 俊一, 浅井 学, 上野 春毅, 小松川 浩 , 斎藤 康夫, 鈴木 一克
    • Organizer
      UeLa & JADE 合同フォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Proposal for a Flipped Classroom Model to Promote Autonomous Learning2022

    • Author(s)
      Yasuomi TAKANO, Hiromu KASAHARA, Keisuke MAEKAWA, Haruki UENO, Hiroto YAMAKAWA & Hiroshi KOMATSUGAWA
    • Organizer
      wcce2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of Teachers’ Tacit Knowledge-based Evaluation of Learner Competencies Using Machine Learning Modeling2022

    • Author(s)
      Allen Momiji, Mitsuru Kawazoe, Hiroshi Komatsugawa
    • Organizer
      CIF2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Computer Adaptive Test of Python Programming2022

    • Author(s)
      Kana OHASHI, Haruki UENO, , Osamu HASEGAWA, Hiroshi KOMATSUGAWA, Hiroto YAMAKAWA
    • Organizer
      CIF2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学連携による数理データサイエンス・AI教育向けCBT教材の整備(-多様な学習者層支援に向けて-)2022

    • Author(s)
      小松川 浩,本多 俊一, 上野 春毅, 鈴木 一克, 斎藤 康夫, 浅井 学
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 共通基盤教育システムの他大学への導入と運用,2022

    • Author(s)
      長谷川理、上野春毅、山川広人、小松川浩
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 機械学習モデリングを用いたコンピテンシー評価の分析2022

    • Author(s)
      紅葉亜練,小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会第二回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン型の反転授業モデルの一提案と評価2022

    • Author(s)
      前川啓輔,笠原広夢,高野泰臣,上野春毅,山川広人,小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 学生研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Proposal of Class Mode for Promoting Self-Regulated Learning2021

    • Author(s)
      Keisuke Maekawa, Hiromu Kasahara, Yasuomi, Takano, Hiroto Yamakawa, and Hiroshi Komatsugawa
    • Organizer
      CIF2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Proposal of Flipped Classroom under Onlie Education2021

    • Author(s)
      Hiromu Kasahara, Yasuomi Takano, Haruki Ueno, Hiroto Yamakawa and Hiroshi Komatsugawa
    • Organizer
      CIF2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自己調整学習を誘引する授業モデルの一提案2021

    • Author(s)
      前川 啓輔,笠原 広夢,高野 泰臣,山川 広人,小松川 浩
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 知識の定着から活用に至る連続的な学習過程での主体的な学びを促すオンライン活用型の授業設計2021

    • Author(s)
      小松川浩
    • Organizer
      リメディアル教育学会 全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学授業の振返りデータを用いた汎用的能力の検証2021

    • Author(s)
      桶田昂史,川添充,小松川浩
    • Organizer
      情報処理学会 全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン型の反転授業モデルの一提案2021

    • Author(s)
      笠原広夢,高野泰臣,上野春毅,山川広人,小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会第5回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 機械学習を用いたコンピテンシー評価の分析2021

    • Author(s)
      紅葉亜練,桶田 昂史,山川 広人,小松川 浩
    • Organizer
      教育システム情報学会学生研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン環境で自律的な学習を促進するための振返りを伴う反転学習モデルの提案2021

    • Author(s)
      前川啓輔,澤岡勇太,山川広人,小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会学生研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 適応型学習システムにおける類似問題提示ロジックの提案2020

    • Author(s)
      阿部 晃大, 小松川 浩
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi