Supporting Methodology for Effective Reflection and Building a Learning Model with Machine Learning
Project/Area Number |
20K12114
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Teikyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松葉 龍一 東京工科大学, 先進教育支援センター, 教授 (40336227)
久保田 真一郎 熊本大学, 総合情報統括センター, 准教授 (80381143)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | プロンプト / 学習モデル / 省察 / リフレクション / LTI / Back Translation / 逆翻訳 / データ拡張 / LMS / eポートフォリオ / 機械学習 / AI |
Outline of Research at the Start |
学生が行ったリフレクションのうち,質の高いリフレクションから評価観点を抽出することで次第に深いリフレクションへの思考を意図した指示プロンプトを作成する.また,教員の代わりに自動採点および即時フィードバックを行うLTIツールを開発する. リフレクションの自動採点はAIで実現するため,機械学習の学習データとしてできるだけ多くのリフレクションデータが必要となる.データが少ないことによって自動採点の精度が低い場合は,人手やツールを使ってデータを生成する等,学習データの拡充を図る.同時に機械学習のパラメータをチューニングすることで,より精度の高い学習モデルを作成する.
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Outline of Final Research Achievements |
Based on previous domestic and international research on reflection, we summarized the perspectives of quality reflection using Bloom's goal taxonomy reflection model (Remembering, Understanding, Applying, Analyzing, Evaluating, Creating) and the 4Rs model (Reporting & Responding, Relating, Reasoning, Reconstructing). The perspectives of high quality reflection were organized using the 4Rs model (Reporting & Responding, Relating, Reasoning, and Reconstructing). For each perspective, we created short questions (prompts) for students to deepen their reflection, and developed a reflection support tool as an LTI tool that can be used from various LMSs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ブルームの目標分類学によるリフレクションモデル(Remembering, Understanding, Applying, Analyzing, Evaluating, Creating)と4Rsモデル(Reporting & Responding, Relating, Reasoning, Reconstructing)を用いて,質の高いリフレクションの観点を整理したことで,質の高いリフレクションと低いリフレクションを明確に説明することが可能となった.これによりリフレクション支援ツールとしてプロンプトの実装が可能となった.観点に基づくリフレクション能力の養成やフィードバックに有用である.
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)
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[Presentation] A DESIGN OF ONLINE LEARNING MATERIALS FOR DEVELOPMENT OF LEARNER AUTONOMY2023
Author(s)
Matsuba,R., Suzuki,Y., Kai,A., Kubota,S., Ishida,Y. and Miyazaki,M.
Organizer
International Conference on Education and New Developments (END) 2023
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