Project/Area Number |
20K12130
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西原 陽子 立命館大学, 情報理工学部, 教授 (70512101)
中村 聡史 明治大学, 総合数理学部, 専任教授 (50415858)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 読書支援 / ストーリー情報 / あらすじ / ネタバレ / コミック工学 / 情報検索 / インタフェース / 情報抽出 / ストーリー情報の提示 / 電子書籍 / ストーリー情報の提示インタフェース / インタラクションデザイン |
Outline of Research at the Start |
本研究では,電子書籍の利点を活かし,活字コンテンツに対して「あらすじ」「回想」「次回予告」の3種類のストーリー情報を読書状況に応じて自動生成および呈示するシステムを開発する.先行研究で蓄積した読書内容の理解に必要となる情報やネタバレの影響に関する知見と,逐次的に変化する言語情報に対する要約技術を組み合わせることで,読書進度に応じたあらすじと次回予告の自動生成を実現する.読者の回想として読み返しを支援するための検索・統計機能を備えた読書インタフェースを開発する.ストーリー情報の呈示によって,読書意欲と内容理解を促進し,読書体験のエンタテインメント性が向上されるかを実験的に確認する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we try to implement presentation of story information tailored to reading process for books, and investigated the impact of such presentations on reading motivation and comprehension. As milestones of the study, we focused on three key areas: 1) investigating the effects of presenting story information on reading motivation, 2) analyzing synopsis on dramas and developing synopsis generation technologies, and 3) developing an interface and search system suitable for rereading. Specifically, we developed a system for presenting story information in fragments to analyze the enjoyment derived from it, an algorithm for generating synopses based on the analysis of synopses from dramas, and a search interface tailored for revisiting books.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果は,ストーリー情報を読者の読書行動に合わせて提示する技術以上に,そのインタラクションにおける人間の認知や物語を楽しむ心のメカニズムを明らかにする端緒と捉えられる.昨今は,生成系AIの急速な発展に伴って,文書要約自体の性能向上には目を見張る成果が得られている.本研究は,生成系AIの活用が一般的になる以前から始まったプロジェクトであるが,これらの技術を活用する今後の研究開発においても参照される有用な知見を明らかにした.電子化が進む書籍に対しての感性を取り入れたサービスやインタラクションモデルは,デバイスの特性を活かした電子書籍独自の魅力創出につながると期待される.
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