Project/Area Number |
20K12423
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
KAMATA Hiromi 一橋大学, 大学院経営管理研究科, 准教授 (00456287)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 訪日リピーター / 再訪意向 / 顧客エンゲージメント / ノベルティ・シーキング / 訪日観光客 / リピーター / 新型コロナウィルス / 行動要因 / バラエティ・シーキング行動 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、訪日リピーターについて、「観光のリピート行動の要因は何か」の問いの下、とくにバラエティ・シーキング(VS)行動との関係に着目してリピート行動のモデル化を図ることを目的とする。 一般的に満足度が高いとリピート購買をすると言われているが、消費者行動分野の研究では満足度が高くてもリピート購買につながらないVS行動が指摘されている。本研究では、訪日リピーターへのインタビュー調査や観察等からVS行動との関係に着目してモデル化を図り、アンケート調査を実施し検証を行う。 研究成果は、訪日観光客のリピート行動の要因を明らかにし、観光地における訪日リピーター集客戦略に示唆を提供できると考える。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aims to investigate the factors affecting repeat visits to Japan through interviews with foreign repeat tourists. The goal of the initial plan was to construct a repeater model. The study started in April 2020; however, overseas travel was banned globally due to the COVID-19 pandemic. Therefore, tourists’ intention to (re)visit Japan after the pandemic was analyzed using data from a questionnaire survey targeting respondents in Thailand and Taiwan. The relevant interviews were conducted in Bangkok and Taipei in 2023. This research will be continued under Fundamental Research (B).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
リピーターはすでに観光地での経験があるため集客コストが低くなる。しかし一般的な商品・サービスと異なり、観光リピーターは同じ観光地でも季節やメンバーで異なる経験になる。そのためリピーターに動機や行動についてインタビュー調査を行い、リピーターを正しく理解することが重要である。本研究は顧客エンゲージメントを含めアジアからのリピーターに調査し、日本への再訪は訪問地域やアクティビティ、季節、メンバーにより再訪の意味が異なることを明らかにした。
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