Project/Area Number |
20K12435
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Takushoku University |
Principal Investigator |
Tajima Norio 拓殖大学, 商学部, 教授 (20328008)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | マーケティング / 消費者行動 / ポップカルチャー / ポップカルチャー・イベント / ジャパニーズ・ポップカルチャー / ポップカルチャーイベント / 観光資源 / 地域活性化 / ジャパニーズポップカルチャー / ゲーム / 刀剣乱舞 / イベント / 観光 / ジャパニーズ・ポップ・カルチャー / アニメ |
Outline of Research at the Start |
本研究は、漫画・アニメファンの消費者行動分析から、観光資源としてのジャパニーズ・ポ ップカルチャー・イベントの発展プロセスとそのために必要なマーケティング戦略を明らかにしようとするものである。イベント参加者たる漫画・アニメファンの心理・行動に関するミクロ的な分析から出発し、彼らの行動を類型化し、そして動態分析といったマクロ的な分析を行う。さらに、このミクロとマクロを接合する分析を基に、観光資源としてジャパニーズ・ポ ップカルチャー・イベントが発展するためのマーケティング戦略・戦術を提起するための枠組みを提案する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study attempted to clarify the development process of Japanese pop culture events (JPCEs) as a tourism resource by analyzing the consumer behavior of manga/anime fans. Based on the aggregate patterns of consumer behavior related to manga/anime fans, we were able to derive the development pattern of JPCEs as a tourism resource and propose a marketing strategy and tactical model that is in line with the development pattern of JPCEs. Specifically, we classified fan behavior based on the two axes of (1) involvement as a structure and (2) activation state of involvement as the psychology of fans, and based on this classification, we extracted (1) market formation model, (2) market transformation model, and (3) market linkage model as development patterns.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マンガ・アニメファンの消費行動は、従来の消費者行動モデルでは十分に説明できない部分もあり、また、観光資源としてのジャパニーズ・ポップカルチャー・イベント(JPCEs)のポテンシャルに比して、JPCEsを対象とする研究が十分ではなかった点において、本研究は学術的貢献を果たしたと言える。また、展示会やイベントに注目した研究は散見されるものの、実務的な記述に留まることが多く、学術的な観点からの研究の蓄積は不十分であった。本研究では、観光資源としてのJPCEsは、必ずしも地域に由来する資源を活用する必要はなく、どこの地域でも開催することが可能であるという点において、本研究の社会的意義があったと言える。
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