• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of the development pattern of Japanese pop culture events as a tourism resource

Research Project

Project/Area Number 20K12435
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionTakushoku University

Principal Investigator

Tajima Norio  拓殖大学, 商学部, 教授 (20328008)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsマーケティング / 消費者行動 / ポップカルチャー / ポップカルチャー・イベント / ジャパニーズ・ポップカルチャー / ポップカルチャーイベント / 観光資源 / 地域活性化 / ジャパニーズポップカルチャー / ゲーム / 刀剣乱舞 / イベント / 観光 / ジャパニーズ・ポップ・カルチャー / アニメ
Outline of Research at the Start

本研究は、漫画・アニメファンの消費者行動分析から、観光資源としてのジャパニーズ・ポ ップカルチャー・イベントの発展プロセスとそのために必要なマーケティング戦略を明らかにしようとするものである。イベント参加者たる漫画・アニメファンの心理・行動に関するミクロ的な分析から出発し、彼らの行動を類型化し、そして動態分析といったマクロ的な分析を行う。さらに、このミクロとマクロを接合する分析を基に、観光資源としてジャパニーズ・ポ ップカルチャー・イベントが発展するためのマーケティング戦略・戦術を提起するための枠組みを提案する。

Outline of Final Research Achievements

This study attempted to clarify the development process of Japanese pop culture events (JPCEs) as a tourism resource by analyzing the consumer behavior of manga/anime fans. Based on the aggregate patterns of consumer behavior related to manga/anime fans, we were able to derive the development pattern of JPCEs as a tourism resource and propose a marketing strategy and tactical model that is in line with the development pattern of JPCEs. Specifically, we classified fan behavior based on the two axes of (1) involvement as a structure and (2) activation state of involvement as the psychology of fans, and based on this classification, we extracted (1) market formation model, (2) market transformation model, and (3) market linkage model as development patterns.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

マンガ・アニメファンの消費行動は、従来の消費者行動モデルでは十分に説明できない部分もあり、また、観光資源としてのジャパニーズ・ポップカルチャー・イベント(JPCEs)のポテンシャルに比して、JPCEsを対象とする研究が十分ではなかった点において、本研究は学術的貢献を果たしたと言える。また、展示会やイベントに注目した研究は散見されるものの、実務的な記述に留まることが多く、学術的な観点からの研究の蓄積は不十分であった。本研究では、観光資源としてのJPCEsは、必ずしも地域に由来する資源を活用する必要はなく、どこの地域でも開催することが可能であるという点において、本研究の社会的意義があったと言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 英仏の潜在的旅行者によるジャパニーズ・ポップ・カルチャーに対する情報探索行動2021

    • Author(s)
      中川 正悦郎, 田嶋 規雄, 川又 啓子
    • Journal Title

      青山総合文化政策学

      Volume: 第19号第2巻 Pages: 73-91

    • NAID

      120007186951

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ポップカルチャーの消費者行動分析とマーケティング・マネジメントへの戦略的示唆2023

    • Author(s)
      田嶋規雄
    • Organizer
      日本商業学会関東部会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化イベントの形成・発展プロセスに関する研究:世界コスプレサミットを事例として2020

    • Author(s)
      川又啓子,田嶋規雄,三浦俊彦,中川正悦郎
    • Organizer
      日本商業学会・第70回全国研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Process of Development and The Evolution of Japanese Pop Culture Event: Case of World Cosplay Summit (Nagoya, Japan)2020

    • Author(s)
      川又啓子,田嶋規雄,三浦俊彦,中川正悦郎
    • Organizer
      the EURAM conference 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 図解ポケット 推しからエシカルまで 応援消費がよくわかる本2023

    • Author(s)
      水越康介、田嶋規雄
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      秀和システム
    • ISBN
      9784798070001
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 知的財産で社会を変える2022

    • Author(s)
      青山学院大学知財と社会問題研究所
    • Total Pages
      440
    • Publisher
      同友館
    • ISBN
      9784496056352
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Managing Cultural Festivals: Tradition and Innovation in Europe2022

    • Author(s)
      Elisa Salvador and Jesper Strandgaard Pedersen
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      0367649624
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ポストコロナのマーケティング・ケーススタディ2021

    • Author(s)
      池尾 恭一
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      4502392111
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi