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User Experience Modeling and Final User Satisfaction Prediction Using Artificial Intelligence

Research Project

Project/Area Number 20K12511
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Nishiuchi Nobuyuki  東京都立大学, システムデザイン研究科, 教授 (70301588)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsユーザ体験 / 人工知能 / 機械学習 / UXカーブ / 顔表情 / モデル化
Outline of Research at the Start

様々な分野においてユーザ体験(User Experience)が注目されているが、ユーザ体験を計測し評価する客観的、総合的な評価方法が確立されていない。そこで本研究では、ユーザ体験のような時間的に連続する状況を、人工知能を用いて総合的、定量的な観点からを測定・評価する手法を検証する。人工知能の中核をなす機械学習には、「学習によりモデルを作成する」、「モデルにデータを適用して結果を得る」という大きな2つの側面を持っているが、これら側面に基づき、ユーザ体験に関する時系列の主観評価スコアのデータから、人工知能を用いてユーザ体験をモデル化し、体験を終えた後の総合評価を推定する。

Outline of Final Research Achievements

Based on the purpose of this research, two goals are set. Goal A is to model the user experience from time-series subjective evaluation scores and to predict the comprehensive evaluation score by machine learning. Goal B is to model the user experience from time-series facial expressions and to predict the comprehensive evaluation score by machine learning
As a research result of Goal A, it was shown that the prediction accuracy of the comprehensive evaluation scores could be improved by using a dataset considering the order of experiences in creating a machine learning model. As a research result of Goal B, it was shown that it was possible to predict the comprehensive evaluation score by machine learning only by acquiring the video of the facial expression changing during the user experience.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

時間的に様々に変化するユーザ体験は、ユーザ個人によって異なる体験であり、ユーザ体験が一連のステップで構成されていると考えると、ステップの有無、ステップの順番などがユーザによって異なっており、これまでの主観評価の解析方法では、十分なユーザ体験の評価が行えているとは言えなかった。本研究で提案した手法により、時間的に連続するユーザ体験を総合的、定量的な観点からを測定・評価することができるようになった。
また本研究の成果は、様々なデザインプロセスへの適用が考えられ、システム、製品、サービスなどの改善、企業戦略の意思決定などの社会実装に繋げられると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Using Random Ordering in User Experience Testing to Predict Final User Satisfaction2022

    • Author(s)
      Kitti Koonsanit, Daiki Hiruma, Vibol Yem, Nobuyuki Nishiuchi
    • Journal Title

      informatics

      Volume: 9 Issue: 4 Pages: 85-85

    • DOI

      10.3390/informatics9040085

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Predicting Final User Satisfaction Using Momentary UX Data and Machine Learning Techniques2021

    • Author(s)
      Koonsanit Kitti、Nishiuchi Nobuyuki
    • Journal Title

      Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research

      Volume: 16 Issue: 7 Pages: 3136-3156

    • DOI

      10.3390/jtaer16070171

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Proposal of a Framework for Evaluating User Satisfaction in Immersive Virtual Environments2023

    • Author(s)
      Peerawat Pannattee, Vibol Yem, Nobuyuki Nishiuchi
    • Organizer
      電子情報通信学会BioX研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A New Method for Predicting User Satisfaction using a Facial Movement Curve and Facial Landmarks Features2022

    • Author(s)
      Kitti Koonsanit, Vibol Yelm, Nobuyuki Nishiuchi
    • Organizer
      22nd International Conference on Electronic Business (ICEB)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Dimension Reduction Method by Principal Component Analysis in the Prediction of Final User Satisfaction2022

    • Author(s)
      Kitti Koonsanit, Daiki Hiruma, Nobuyuki Nishiuchi
    • Organizer
      12th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evaluation of Strong and Weak Signifiers in a Web Interface Using Eye-Tracking Heatmaps and Machine Learning2021

    • Author(s)
      Kitti Koonsanit, Taisei Tsunajima, Nobuyuki Nishiuchi
    • Organizer
      International Conference on Computer Information Systems and Industrial Management
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 機械学習を用いた予期的UX データによる購 買意思の推定2021

    • Author(s)
      小口開斗, 西内信之
    • Organizer
      日本人間工学会アーゴデザイン部会コンセプト事例発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 体験順序の異なる一時的UXデータを用いた総合的満足度推定の提案2021

    • Author(s)
      晝間大輝, Kitti Koonsanit, 西内信之
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第51回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 機械学習を用いた商品利用時の第一印象推定の提案2020

    • Author(s)
      今村美咲, 西内信之
    • Organizer
      日本人間工学会アーゴデザイン部会コンセプト事例発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 表情認識と機械学習を用いた一時的UXの推定2020

    • Author(s)
      川延亮介, 西内信之, クーンサニット キッティ
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第50回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Classification of User Satisfaction Using Facial Expression Recognition and Machine Learning2020

    • Author(s)
      Kitti Koonsanit, Nobuyuki Nishiuchi
    • Organizer
      IEEE TENCON 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] “使いやすさ”の定量評価と製品設計への落とし込み方2023

    • Author(s)
      執筆者:56名、技術情報協会
    • Total Pages
      642
    • Publisher
      技術情報協会
    • ISBN
      9784861049392
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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