Project/Area Number |
20K12842
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
|
Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
OGAWA SAWAKO 北海道大学, 文学研究院, 准教授 (90705435)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | オペレッタ / 諷刺 / 戦間期 / 亡命ユダヤ人 / モダニズム / 映画 / ワイマール / 喜歌劇 / ハプスブルク帝国 / 第一次世界大戦 / レヴュー / エメーリヒ・カールマン / ユートピア / ノスタルジア / ディストピア / SF / ジャック・オッフェンバック / ヨハン・シュトラウスII世 / カール・クラウス / ジークフリート・クラカウアー / クルト・ヴァイル / ゲオルク・カイザー / ワイマール文化 / 多民族表象 / 世紀末ウィーン / 笑い / アイロニー / メロドラマ / ミュージカル |
Outline of Research at the Start |
本研究の三つの柱は以下である。 まず、オペレッタの機能である「諷刺」と「パロディ」をめぐる理論的枠組を明確にする。オペレッタにおいて大衆が権威を反転させる物語構造や男性社会に異議申し立てをする女性キャラクターの機能、古典をパロディ化する自己反省的作用を検討する。 次に、オペレッタにおけるジャンル横断的な創造の協働性を問う。演劇・オペラ・映画・バレエといった隣接する視聴覚表象・身体文化との相互交流の実態を調査し、オペレッタの領域越境的な性格を明らかにしていく。 最後に、オペレッタの拠点であるウィーン、ベルリン、ブダペストにおける越境的展開に着目しつつ、アメリカニズムの導入についても調査する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the social significance of operetta, the overwhelmingly popular form of popular entertainment in the German-speaking world in the 1920s and 1930s, from the following three perspectives. Firstly, the interaction between creator and audience in social and political satire in operetta, secondly, the cross-genre influence of operetta on theatre and film, and thirdly, the influence of transnational personnel, artistic and technical exchange within and beyond the German-speaking world. From these perspectives, a survey of extant material was conducted to elucidate the role played by operetta as a voice for the masses under the question of how operetta, full of social, political and cultural parody, functioned as satire in the turbulent interwar period.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究をつうじて、生きた舞台上で機能する諷刺によってオペレッタ作品がどのように自己反省的に作り変えられてきたのかを明らかにした。従来の文化史研究で看過されてきたオペレッタを多角的に見つめなおすことにより、ドイツ語圏オペレッタにおけるモダニズムの諸相に光を当てることができた。本研究の学術的意義は、戦間期のドイツ語圏オペレッタの特質を検証し定位することにより、ワイマール文化研究やユダヤ文化研究のみならず、文化史一般に新たな分析と評価の契機を提供することにあった。得られた研究成果は、論文や実際のオペレッタ公演のプログラム解説として出版し、広く研究者の便宜に供するとともに、一般の方々にも還元した。
|