• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study on Art Education Using 3D Gel Printer

Research Project

Project/Area Number 20K12883
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

Usui Shoko  山形大学, 有機エレクトロニクスイノベーションセンター, 産学連携准教授 (20842537)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords3Dプリンタ / 3Dゲルプリンタ / 3Dモデリング / 造形教育 / 美術科 / 3Dゲルプリンタ / 学校教育 / 美術科教育 / スライスソフトウェア / 3Dプリンタ / 3Dモデリングソフトウェア / アート教育
Outline of Research at the Start

子供たちの創造力や表現力を育成するためアート教育の重要性が高まっている。アートの分野では、デジタル技術などによる新しい表現の形が作られつつあり、その表現手法は多様化している。今後全く新しい技術を用いた表現が生まれてくることが予想され、子供たちもそれらを積極的に活用し表現していく力が求められると思われる。本研究では、新しい表現手法の一つである3Dゲルプリンタを用いた表現活動を子供たちが行い、これまでの造形教育と比べ表現の仕方に変化が生まれるのか、また表現力の育成に効果があるのか検討する。

Outline of Final Research Achievements

We focused on 3D gel printers as a new expressive method in art education, and examined the requirements for child-friendly 3D printers, how 3D gel printers can expand artistic expression, and how they can enhance children's expressive abilities. As a result, in practice, it was shown that 3D gel printers can be used as teaching materials for art education, with high school students achieving their learning goals in art class. However, challenges were identified in introducing 3D gel printers to the classroom, including long printing times and difficulty in mastering modeling software for younger students. The artworks produced received recognition as a new form of expression, with one international art award noting that they "demonstrate a pioneering spirit and exhibit creativity beyond imagination, leaving a lasting impression."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代社会において、イノベーション等にはアート教育によって育まれるスキルがますます重要になるとされている。デジタル技術によってアートの表現手法が多様化しているため、子供たちには新しい技術を積極的に活用して表現する力が求められている。本研究では、3Dゲルプリンタの活用によって子供たちの表現力が高められる可能性があることを示した。3Dゲルプリンタが新たな造形表現の手法としてアート教育の充実に資することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 3Dプリンタで立体をつくる、その現在地と実践2023

    • Author(s)
      臼井 昭子
    • Journal Title

      教育美術 特集 立体造形に挑む

      Volume: 84 Pages: 28-31

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Evaluation of Slicing Software Running on Chromebooks for Applying 3D Printers in School Classes2022

    • Author(s)
      臼井 昭子、登本 洋子、渡邉 洋輔、古川 英光
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 52 Issue: 0 Pages: 83-84

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.52.83

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2022-06-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 3D プリンタを活用した学校教育における研究の傾向と児童を対象にした研究事例の考察2021

    • Author(s)
      臼井昭子, 登本洋子, 渡邉洋輔, 古川 英光
    • Journal Title

      CIEC春季カンファレンス論文集

      Volume: Vol. 12 Pages: 85-86

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞学習のための教材「デジタルアートカード」2020

    • Author(s)
      臼井昭子,佐藤克美
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: Vol. 49 Pages: 66-67

    • NAID

      130008047411

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習指導要領解説における3Dプリンタの取扱いと記載内容の整理2022

    • Author(s)
      臼井 昭子、登本洋子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会 JSET22-1
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Z県の高等学校の美術科教員を対象にした1人1台端末の活用と課題などに関する予備調査2022

    • Author(s)
      臼井 昭子、登本 洋子、長瀬 達也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会 JSET22-2
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] An Examination of Learning 3D Modeling Software and Creating 3D Data Using Online Video in a 3D Printer Workshop for High School Students2021

    • Author(s)
      Shoko Usui, Yoko Noborimoto, Yosuke Watanabe, Hidemitsu Furukawa
    • Organizer
      10th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments LTLE2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 美術科映像メディア表現の活性化にむけた探索的な検討‐地域作家による授業実践を通して‐2021

    • Author(s)
      臼井昭子, 登本洋子
    • Organizer
      CIEC九州PCカンファレンス
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育における3Dゲルプリンタを活用した 立体造形の学習に関する一考察2021

    • Author(s)
      臼井昭子, 登本洋子, 櫻井佑真, 渡邉洋輔, 古川英光
    • Organizer
      Conference on 4D and Functional Fabrication 2021(4DFF2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 3Dプリンタの教育的な活用に関する研究の傾向と学校教育における研究事例の一考察2020

    • Author(s)
      臼井昭子,登本洋子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET20-4
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Examination toward Development of Educational Content Using 3D Printer at a Jellyfish Aquarium2020

    • Author(s)
      Shoko Usui, Azusa Saito and Hidemitsu Furukawa
    • Organizer
      9th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments LTLE2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 【毎日新聞】3Dゲルプリンター「本物さながら」手触り再現 山形大 教育現場への導入に意欲

    • URL

      https://mainichi.jp/articles/20211223/ddl/k04/040/022000c

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 【山形新聞】3Dゲルプリンター教育現場で活用へ 山形大、高校生の協力得て研究 海洋生物創作 効果実感

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 【中日新聞】MEET STEAM 手触りまで再現 3Dゲルプリンター

    • URL

      https://www.chunichi.co.jp/article/438566

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi