• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Acquisition of scrambling in Japanese: Children's processing of scrambled sentences

Research Project

Project/Area Number 20K13008
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02060:Linguistics-related
Research InstitutionYokohama City University

Principal Investigator

有井 巴  横浜市立大学, 国際教養学部(教養学系), 講師 (00848236)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords母語獲得 / 文処理 / 二重目的語構文 / 情報構造 / 言語理解 / 語順 / 言語情報 / 老化 / かき混ぜ文 / 比較構文 / 心理言語学 / 言語獲得 / 日本語
Outline of Research at the Start

日本語児は「太郎を花子が押した」のようなかき混ぜ文を、“太郎が花子を押した”の基本語順に誤って解釈する。先行研究によると、日本語児はかき混ぜの操作や格助詞の知識が欠けている訳ではなく、基本語順に対する強いバイアスから誤った解釈をする。本研究は、日本語児のリアルタイムの文処理過程を調べ、かき混ぜ文の誤解釈の原因を特定する。具体的には、(A)道具格を含む他動詞構文 (B)比較構文のかき混ぜ文(「スプーンを鉛筆で叩く」「スプーンより歯ブラシは長い」)の文処理を調べ、基本語順に対するバイアスがどの程度広範なものか、日本語児がかき混ぜ文における格助詞等の情報をどのように処理しているのかを明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

前年度に引き続き、語順が子供の解釈に与える影響について研究を行った。特に、我々が日常生活で使用する言語表現における語順は情報構造によって決まる傾向にあることに着目し、子供が二重目的語構文を解釈する際に、語順と情報構造にどのような影響を受けるかを調べる実験を行なった。前年度の実験結果と合わせて、査読付き論文3本を発表した。
また、ICUと梨花女子大学(韓国)の研究者との共同研究により、子供の文処理を成人若年層、老齢層と比較し、文処理の発達から老化の過程を調べた。その研究成果についての論文は、現在執筆中である。
これまで、子供が文を解釈する際に情報構造の影響を受けることを明らかにした先行研究はない。また、前年度の私の研究でも、子供の文解釈により情報構造の影響を示すデータを得ることはできなかった。しかし、今年度改良した実験で、初めて情報構造の明らかなな影響を示すデータを得ることができた。この結果を現在論文にまとめている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

新型コロナウィルスの影響で、1年以上実質的な実験研究ができなかったため、研究の進捗状況は当初の予定より大幅に遅れている。そのため、研究期間を1年延長することとした。

Strategy for Future Research Activity

研究期間を1年延長した。
現在執筆中の、子供と成人若年層、老齢層の文処理についての論文を完成させ、投稿する。
実験デザインを改善し、語順と情報構造の影響を明らかにした実験結果をもとに、論文を執筆する。
「花子が太郎に肩をたたかせる」のような使役文を子供が解釈する際の語順の影響を調べるパイロット実験を行う。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 梨花女子大学校(韓国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Ewha Womans University(韓国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The impact of word order on comparative interpretation in Japanese-speaking children2024

    • Author(s)
      Tomoe Arii, Seunghun J. Lee
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 66 Pages: 33-48

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Impact of Information Structure on Ditransitive Alternation in Japanese2024

    • Author(s)
      Tomoe Arii, Seunghun J. Lee
    • Journal Title

      The bulletin of Yokohama City University

      Volume: 75 Pages: 115-131

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Note on the Semantics of Differential Comparatives: Insight from Child Japanese2023

    • Author(s)
      Tomoe Arii
    • Journal Title

      The bulletin of Yokohama City University

      Volume: 74 Pages: 187-217

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Children’s interpretation of adpositional comparatives in Japanese: Another piece of evidence supporting the linguistic explanation of children’s difficulty with comparative subtraction2023

    • Author(s)
      Tomoe Arii
    • Journal Title

      The bulletin of Yokohama City University. Humanities science

      Volume: 74

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語の文理解における、年齢、語順および文型による影響ー韓国語を扱ったSung et al. (2017)とSung (2015)の追試ー2022

    • Author(s)
      Arii, Tomoe; Lee, Seunghun J.; Yoshida, Tomoyuki; Sung, Jee Eun
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 64 Pages: 37-49

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Patterns in the verb fluency task by Japanese speakers2024

    • Author(s)
      Rina Furusawa, Honoka Endoh, Seunghun J. Lee, Tomoyuki Yoshida, Arii Tomoe
    • Organizer
      Japan-Korea Bilateral Workshop
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Animal Fluency Task by Japanese speakers of different generations2024

    • Author(s)
      Honoka Endoh, Rina Furusawa, Seunghun J. Lee, Tomoyuki Yoshida, Arii Tomoe
    • Organizer
      Japan-Korea Bilateral Workshop
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Comprehension and production of Japanese sentences: effects of canonicity, word order and voice2024

    • Author(s)
      Seunghun J. Lee, Rina Furusawa, Honoka Endoh, Arii Tomoe, Tomoyuki Yoshida
    • Organizer
      Japan-Korea Bilateral Workshop
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of information structure on ditransitive alternation in Japanese2023

    • Author(s)
      Tomoe Arii, Seunghun J. Lee
    • Organizer
      2023 KOR-JPN Crosslinguistic Workshop
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The impact of word order on comparative interpretation in child Japanese2023

    • Author(s)
      Tomoe Arii, Seunghun J. Lee
    • Organizer
      2023 KOR-JPN Crosslinguistic Workshop
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] Arii Lab

    • URL

      https://sites.google.com/view/ariilab/

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi