Project/Area Number |
20K13077
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
Sueshige Miwa 岡山大学, 教育推進機構, 准教授 (60638998)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | タンデム学習 / 日本語教員養成 / 日本語教育人材に求められる資質・能力 / 外国語相互作用分析システム / 授業分析 / 直接的・間接的行動 / デザイン実験 / 日本語教育実習 / 資質・技能 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、デザイン実験の手法を用いて、タンデム学習を取り入れた日本語教員養成プログラムのデザインを提案する。具体的には、(1)日本語教育人材に求められる資質・技能の習得モデルの構築、(2)日本語教育人材としての資質・技能習得のためのタンデム学習のデザイン構築、(3)タンデム学習の実践・効果測定・デザインの再構築を行う。デザイン実験のサイクルに基づき、実践とデザインの再構築を繰り返し、より強力なデザインを導き出す。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to design a Japanese language teacher training program that incorporates tandem learning. Specifically, (1) examined issues in the acquisition of qualities and skills required of Japanese language teachers, (2) designed a tandem learning program to facilitate the acquisition of these qualities and skills, and (3) the practice and measurement of effectiveness of tandem learning between Japanese students in a Japanese language teacher training program and Japanese learners. The results of an analysis of Japanese language classes using FLint System showed that tandem learning may promote teaching behavior that leads to increased interaction in the classroom.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
タンデム学習に関する研究においては,これまで「互恵性」「学習者オートノミー」に関する研究が中心であったが,本研究において,教授者と学習者,双方の立場を経験することができるというタンデムの特徴に着目し,日本語教育人材に求められる資質・能力の習得に部分的に有効であることを示したことは、学術的意義があると考える。また,日本語教員養成課程履修生を対象としたタンデムを組み込んだ新たな養成プログラムの実践およびその効果を示したことは,実践力のある日本語教育人材の育成が急務となっている現状を踏まえると、社会的な意義があると考える。
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