• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Implementing Tandem Learning in Japanese Language Teacher Training Program

Research Project

Project/Area Number 20K13077
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Sueshige Miwa  岡山大学, 教育推進機構, 准教授 (60638998)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsタンデム学習 / 日本語教員養成 / 日本語教育人材に求められる資質・能力 / 外国語相互作用分析システム / 授業分析 / 直接的・間接的行動 / デザイン実験 / 日本語教育実習 / 資質・技能
Outline of Research at the Start

本研究では、デザイン実験の手法を用いて、タンデム学習を取り入れた日本語教員養成プログラムのデザインを提案する。具体的には、(1)日本語教育人材に求められる資質・技能の習得モデルの構築、(2)日本語教育人材としての資質・技能習得のためのタンデム学習のデザイン構築、(3)タンデム学習の実践・効果測定・デザインの再構築を行う。デザイン実験のサイクルに基づき、実践とデザインの再構築を繰り返し、より強力なデザインを導き出す。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to design a Japanese language teacher training program that incorporates tandem learning. Specifically, (1) examined issues in the acquisition of qualities and skills required of Japanese language teachers, (2) designed a tandem learning program to facilitate the acquisition of these qualities and skills, and (3) the practice and measurement of effectiveness of tandem learning between Japanese students in a Japanese language teacher training program and Japanese learners. The results of an analysis of Japanese language classes using FLint System showed that tandem learning may promote teaching behavior that leads to increased interaction in the classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

タンデム学習に関する研究においては,これまで「互恵性」「学習者オートノミー」に関する研究が中心であったが,本研究において,教授者と学習者,双方の立場を経験することができるというタンデムの特徴に着目し,日本語教育人材に求められる資質・能力の習得に部分的に有効であることを示したことは、学術的意義があると考える。また,日本語教員養成課程履修生を対象としたタンデムを組み込んだ新たな養成プログラムの実践およびその効果を示したことは,実践力のある日本語教育人材の育成が急務となっている現状を踏まえると、社会的な意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 日本語教員養成課程履修生のEタンデム前後の教授行動の変容―外国語相互作用分析システムによる授業分析を通して―2024

    • Author(s)
      末繁美和
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 187 Pages: 243-250

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of Online Practice Teaching in a Japanese Teacher Training Course: Developing Pedagogical Knowledge and Competence Required in Japanese Teaching2022

    • Author(s)
      末繁 美和
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 12 Pages: 359-373

    • DOI

      10.18926/CTED/63319

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63319

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Eタンデムが日本語教育副専攻の学生の日本語教授に及ぼす影響 ―外国語相互作用分析システムによる授業分析を通して―2023

    • Author(s)
      末繁美和
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] タスクベースの言語指導の枠組みを用いたEタンデムの実践 -マイクロ評価における反応ベースの分析を通して-2023

    • Author(s)
      末繁美和
    • Organizer
      第34回第二言語習得研究会(JASLA))全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi