Descriptive Studies of Functional Words with 'mono' as a Component
Project/Area Number |
20K13094
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Kobe University of Future Health Sciences |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | もの / 機能語 / 使用文脈 / 用法 / 表現意図 / 異質・例外 / 本来・通常 / 「もの」 / 接続辞 / 反語 / 条件 / 逆接 / 文脈 / 「Pものか」 / 「Pか」 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、「もの」という形式が単独または他の語と複合した形式で用いられ、文法的な機能を持つようになった機能語を対象とする。従来の研究では各機能語が用いられた1文のみを分析対象としていたが、本研究では各機能語が用いられた1文だけでなく、その先行文脈や後続文脈も含めて分析を行うという手法をとる。それにより、各機能語が、いつ、どのような文脈で、何のために用いられるか、といったことを明らかにしていく。そして、すべての機能語に通底する性質を論じ、最後に、文脈の展開パターンからこれらの機能語の用法の体系化を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
There are two patterns of contextual development in which functional words with 'mono' as a component are used. One is in a context in which the speaker is describing a target event that he or she perceives as unusual, and which annotatively indicates an ordinary event. The other is in a context where the speaker describes a target event that he or she perceives as unusual, and then expresses the speaker's evaluation and judgement, such as awareness, impression, explanation of background circumstances, denial, etc. The expressive intent common to all these function words is to express the speaker's evaluation or judgement that the target event is unusual, such as not as it should be, different from the usual, different from most, or difficult to understand or accept.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、従来1文のみを分析対象として行われていた記述に対し、前後の文脈も分析対象とするという手法で「いつ、どのような文脈で、何のために用いるか」という点を明らかにする記述を行った。今後もこのような手法を用いて従来の記述よりも精緻な記述を目指す研究が拡がっていくことが期待できる。また、本研究の成果は日本語教育の現場に直接還元できるものであり、その社会的意義は大きいと考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)