• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of teaching methods for children through natural English acquisition: From vocabulary and grammar acquisition

Research Project

Project/Area Number 20K13099
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Kanayama Kohei  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (80850081)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords小学校英語 / 語彙習得 / カタカナ英語 / 音声→意味知識 / 語彙知識 / 多角的語彙習得モデル / 語彙の習得過程 / 英語語彙知識 / 予測モデル / 言語活動 / 絵本の読み聞かせ / 文法習得
Outline of Research at the Start

3年間の研究期間で, 小学校外国語活動・外国語における言語活動と言語習得の関係性について検証することが目的です。従来の外国語活動では, 言語活動を通した外国語への慣れ親しみが主な目的であったが, 教科となってからは具体的な言語能力の習得まで求められます。しかし, 今年度より正式に小学校外国語が始まるため, 現段階では, 特定の言語活動と児童が習得できるであろう言語能力の関係性は明らかにされていません。そこで, 本研究と通して, どのような言語活動をどのように行うことで, 学習指導要領に基づく言語能力の育成を児童の実態に考慮しながらもスムーズに習得できるのかを明らかにする予定です。

Outline of Final Research Achievements

I have conducted various English vocabulary knowledge surveys of children over the past three years, and have been able to analyze what characteristics of English vocabulary children know and what factors impede their English vocabulary learning. Furthermore, I was able to have my research results published in journals such as JASTEC Journal, JES Journal, Vocabulary Learning and Instruction, and HELES Journal.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究結果は,小学校英語における語彙指導に大きく貢献することができる。英単語を児童に教える際に,どのような要因に注意をして指導して,どのような英単語に指導時間を割いて,反対にどのような英単語にはあまり多くの時間をかけない方が良いのかが明らかにされたためである。さらに,特定の英単語の特徴から,児童がその英単語を知っている確率を算出する式を提示したことで,多くの教師が活用し,語彙指導に生かせると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 小学校中学年のカタカナ語の特徴を有する英単語の「音声→意味」知識の検証2023

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Journal Title

      北海道英語教育学会誌

      Volume: 22 Pages: 3-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校高学年の児童が聞いてわかる英単語の特徴とは ―「音声→意味」選択テストを通して ―2023

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Journal Title

      小学校英語教育学会誌

      Volume: 23 Pages: 20-35

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Predicting Japanese Primary Schoolchildren’s English Vocabulary Knowledge from a Sound-Meaning Recognition Test2021

    • Author(s)
      Kohei KANAYAMA
    • Journal Title

      Vocabulary Learning and Instruction

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: 16-29

    • DOI

      10.7820/vli.v10.1.kanayama

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 児童の英語語彙知識の習得過程-多角的語彙習得モデルとの比較-2021

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Journal Title

      JASTEC Journal

      Volume: 40 Pages: 35-49

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 絵本の読み聞かせが小学校英語の目標達成に与える影響 -国内研究を中心にしたレビューから-2021

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要

      Volume: 71 Pages: 93-106

    • NAID

      120007007659

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校高学年の児童が聞いてわかる英単語の特徴 ―「音声→意味」選択テストを通して―2022

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Organizer
      第22回小学校英語教育学会(JES)四国・徳島大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校中学年のカタカナ語の特徴を有する英単語の 「音声→意味」知識の特徴2022

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の英語語彙知識を予測する試み―「音声→意味」認識テストから―2021

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校中学年の英語語彙知識を予測するモデル構築2021

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Organizer
      小学校英語教育学会 第21回関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人児童の英語語彙知識習得過程 -多角的語彙習得モデルの再考-2021

    • Author(s)
      金山 幸平
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi