• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The influence of Japanese and instructions on developmental processes of subjects by Japanese learners of English

Research Project

Project/Area Number 20K13107
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionUniversity of Shizuoka

Principal Investigator

Suda Koji  静岡県立大学, 国際関係学部, 教授 (60390390)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords日本人英語学習者 / 主語の習得 / 主語と主題の区別 / 主語の獲得 / 段階的発達 / 指導の影響 / 英語の主語の獲得 / 小学生英語 / 主語 / 主題
Outline of Research at the Start

本研究では,英語を学び始めた小学生を対象とし,ごく初期段階の日本人英語学習者が英語の主語をどのように習得していくのか,調査を行う.そして,小学生の主語に関する知識は学年が上がるに従いどのように変化していくのか,日本語のどのような要素が英語習得に影響を与え,その影響はいつどのような指導により消えていくのか,検証していく.

Outline of Final Research Achievements

This study investigates the knowledge of Japanese and English subjects by Japanese learners of English. With regard to the subject in English, we find that junior high school students have difficulty in acquiring personal and number features, and university students also have difficulty in acquiring number features. As for the subject in Japanese, junior high school students tend to judge the animate noun placed at the beginning of a sentence as the subject, regardless of particles such as "ha" and "ga". Moreover, when animacy information is not available, junior high school students make more errors in choosing the noun at the beginning of a sentence as the subject. In addition, it is revealed that there is no relationship between the knowledge of English subjects and judgment of Japanese subjects, indicating that English subjects are appropriately acquired even if Japanese subjects cannot be judged correctly.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本人にとって英語の習得は困難であり,その要因として日英語の言語間の違いが影響していると提案されている。日本語と英語の文中における主語はその扱いが異なっており,英語では文頭に主語が明示される必要があるが,日本語ではその必要はない。しかし,これまでの言語習得研究では,日本人英語学習者にとって文頭に名詞句を置くことはそれほど困難ではないことがわかっている。本研究では,日英語の主語の扱いの違いが日本人の英語習得にどのような影響を与えるのか検証し,中学生であっても日本語の主語の知識は不確定であること,言語間の違いでは英語の主語の習得困難さについて説明できないことを提案する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 必修英語科目における成績評価の妥当性と学生の英語力2024

    • Author(s)
      岡村明夢・須田孝司
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究

      Volume: 22(2) Pages: 15-28

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の高校生に見られる英単語のスペリングエラーの特徴と要因2024

    • Author(s)
      須田孝司・新田泰祐
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究

      Volume: 22(2) Pages: 31-52

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 3単現-sの習得-人称素性と数素性の影響-2023

    • Author(s)
      須田 孝司
    • Journal Title

      第二言語習得研究の科学1 言語の習得

      Volume: 1 Pages: 65-84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の高校生の英語スペリングにおける指導の効果2023

    • Author(s)
      須田孝司・新田泰祐
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究

      Volume: 22(1) Pages: 1-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 3単現-sの習得-人称素性と数素性の影響-2023

    • Author(s)
      須田孝司
    • Journal Title

      第二言語習得研究の科学 言語の習得

      Volume: 1 Pages: 65-84

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] TOEIC IPオンラインテストの特徴2022

    • Author(s)
      須田孝司
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究

      Volume: 21 Pages: 27-44

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による他動詞の自動詞化2021

    • Author(s)
      須田孝司・大畑真也
    • Journal Title

      国際関係・比較文化研究

      Volume: 20 Pages: 1-18

    • NAID

      120007161221

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] The SDGs "Terakoya": Ideas into action for high school students and society2023

    • Author(s)
      deHaan, J., & Suda, K.
    • Organizer
      21st Century Language Teaching Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effective vocabulary instruction for high school students in Japan2023

    • Author(s)
      Nitta, T., & Suda, K.
    • Organizer
      PALL 2023 Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 第二言語習得研究の科学2 言語の指導2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・須田孝司・横田秀樹・若林茂則
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学3 人間の能力2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・横田秀樹・須田孝司・中川右也
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学2 言語の指導2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃, 須田孝司, 中川右也, 横田秀樹
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学3 人間の能力2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃, 須田孝司, 横田秀樹, 若林茂則
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi