• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Situational Survey on "English Medium Instruction (EMI)" in Healthcare College

Research Project

Project/Area Number 20K13140
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare

Principal Investigator

Saito Takae  国際医療福祉大学, 総合教育センター, 助教 (20827802)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords医療系大学 / EMI / 教授媒介としての英語 / 実施状況 / 媒介としての英語 / 英語で学ぶ授業 / 実施状況調査 / 英語で学ぶ / 医療福祉系大学 / 英語を媒介とする授業
Outline of Research at the Start

在日・訪日外国人の増加に伴い、英語運用能力が医療現場でも求められている。医学の分野ではEMP(English for Medical Purposes)の重要性が早くから着目され、様々な取組みがされている一方で、医師同様に看護師など医療専門職にも外国人患者・医療スタッフとの円滑なコミュニケーション能力が求められるが、その養成機関ではどのような取組みがされているのか。
近年、世界的に注目を集めるEMI(English as Medium of Instruction)が日本の大学でも多く実践されている。本研究では学生・教員双方に利点の多いEMIが、専門職養成機関でいかに実施されているかを調査する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to explore the possibility of implementing EMI in healthcare colleges, where there are few reports of EMI practices.
As a result, 94 out of 287 healthcare colleges participated in the online survey nationwide in 2021 (collection rate: 32.8%). The results showed that most of the schools (78 schools, or 83.0%) had not implemented EMI. The most common reason given was that "we had not considered its implementation," followed by "it might prevent students from understanding content," and "securing human resources is difficult.". On the other hand, only 14 universities (14.9%) were offering EMI.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果から調査に協力した多くの医療系大学でEMIが実施されておらず,未実施校ではEMI導入の検討自体が行われていない状況が明らかになった.EMP(English for Medical Purposes:医学目的の英語)が浸透する医学部ではEMIの導入が進む一方で,4年間で国家資格の合格を目指す医療系大学では医学部と同じ理由でEMI実施のコンセンサスを得ることはEMI導入の意義,医療系学生の多忙さ,教員不足や教員の英語力などを考慮すると容易ではない.EMI導入の意義の再検討及び対人援助職が必要とする英語力を明らかにする必要性等の課題を見出したことに本研究の学術的,社会的意義がある.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 調査報告:医療系大学におけるEMI実施状況2022

    • Author(s)
      斎藤隆枝
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 24 Pages: 38-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 医療系大学学生の英語で話すことについての意識の変容調査2021

    • Author(s)
      斎藤隆枝
    • Journal Title

      Nursing English Nexus

      Volume: 5(2) Pages: 6-11

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医療福祉系大学における海外研修参加を希望しない学生の意識調査2021

    • Author(s)
      斎藤 隆枝
    • Journal Title

      Journal of Medical English Education

      Volume: 20 Pages: 16-19

    • NAID

      40022547299

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「私の科研」:医療福祉系大学におけるEMI(英語を媒介とする授業)実施状況調査2020

    • Author(s)
      斎藤 隆枝
    • Journal Title

      Nursing English Nexus

      Volume: 4 Pages: 33-34

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 医療系大学におけるEMI実施状況調査 ーEMI(English Medium Instruction):専門科目を英語で学ぶー2022

    • Author(s)
      斎藤隆枝
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中高大まで連携するCLIL,EMI実践の課題2021

    • Author(s)
      斎藤 隆枝、保崎 則雄、土性 香那実、関根 ハンナ
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 医療系大学におけるEMI実践報告と課題2020

    • Author(s)
      斎藤 隆枝
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 海外研修×ディープ・アクティブラーニング2021

    • Author(s)
      保﨑 則雄、藤城 晴佳
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      早稲田大学出版部
    • ISBN
      9784657210050
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi