• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the English listening test with background noise

Research Project

Project/Area Number 20K13141
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

藤田 亮子  順天堂大学, 医学部, 准教授 (00756281)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsリスニング / ノイズ / 第二言語習得 / 発話プロトコル / テスト開発 / 背景音 / 英語教育 / バックグラウンドノイズ / 実践的
Outline of Research at the Start

バックグラウンドノイズを伴う英語リスニングテストを開発することを、本研究の目的とする。既存の英語リスニングテストの音声においてバックグラウンドノイズは、ほぼ皆無であるため、本研究では、英語リスニングテストの新しい試みとして、ノイズリスニングテストの開発を行う。ノイズの種類、ノイズの度合い、問題形式の種類、問題の難易度の4項目に焦点を当て、現実により近いリスニングテストを作成する。作成されたノイズリスニングテストを協力者が解き、その結果を、量的、質的に分析する。分析結果を基に改訂版ノイズリスニングテストを作成し、実践的なノイズリスニングテストを提示することを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

ノイズを伴う音声を使用したリスニングテストを開発し、学習者の聴解力を測定することを本研究の目的とする。これまでの研究で、ノイズレベルが高くなるにつれて学習者のリスニング理解度が低下し、ノイズの種類によっても学習者のリスニング理解度が変化することが分かった。
昨年度までの研究では量的な研究を実施したため、今年度は少人数を対象にして質的研究を行い、個々の学習者のノイズ下でのリスニング理解過程を検証した。日本人英語学習者8名を対象として、発話プロトコル法を用いた実験を実施した。学習者はノイズの強弱・種類の異なるリスニング音声を聞いて、リスニング音声の内容と理解に至った過程を口頭で回答した。リスニングの種類は、情報マスキングとして、空港のアナウンスが入った音声、エネルギーマスキングとして、カフェのノイズとmulti-talkerノイズを用いた。リスニングテストはHearing in Noise Test (HINT) (Nilson & Soli, et al. 1994)を参考にし、語彙の難易度が低い単語を含む短文を使用した。
結果、ノイズの影響は学習者によって異なり、対象のリスニング音声に集中をしていると、ノイズの影響をあまり感じない学習者がいる一方、ノイズによってリスニングが大きく影響を受ける、と感じる学習者も見られた。
実施したリスニング理解度測定方法が、短文のディクテーション方式であったため、全体の内容理解よりも個々の単語の理解に焦点を当てた傾向が見られた。長文リスニングや長い会話調のリスニング問題の場合は、ノイズの影響が異なる可能性が示唆された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

今年度は昨年度に引き続き、主に発話プロトコル法を用いて実験を行い、ノイズつきリスニング理解過程の質的検証を行った。質的データの分析に時間を要し、追加データも必要となったため、来年度さらに実験を実施する。実験結果の一部は国際学会で発表済みであり、論文投稿に向け準備中である。

Strategy for Future Research Activity

今年度までの研究で、ノイズが学習者のリスニング理解に与える影響を質的・量的に検証した。ノイズの度合いと種類の違いが学習者のリスニング理解に影響を与え、個人的要因も関係することが分かった。個人的要因について、熟達度の関係もさらに検証し、ノイズつきリスニングテスト開発を完了させる予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] What is the Best Response When Listeners Fail to Hear English Correctly? (Course name: Listening Skills: Development and Assessment)2022

    • Author(s)
      KAKU MOKAN、SHIROYANAGI MIREI、MIZUMA HARUHI、FUJITA RYOKO
    • Journal Title

      Juntendo Medical Journal

      Volume: 68 Issue: 6 Pages: 568-575

    • DOI

      10.14789/jmj.JMJ21-0054-OT

    • ISSN
      2187-9737, 2188-2126
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] What is the Best Western Music to Listen to When Studying? (Course Name: Listening Skills: Development and Assessment)2022

    • Author(s)
      OYA RYOTA、SHIRATAKI MIHIRO、MATSUMOTO SHUJI、YAMAGUCHI RAN、FUJITA RYOKO
    • Journal Title

      Juntendo Medical Journal

      Volume: 68 Issue: 6 Pages: 576-581

    • DOI

      10.14789/jmj.JMJ22-0007-OT

    • ISSN
      2187-9737, 2188-2126
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Role of Speech-In-Noise in Japanese EFL Learners' Listening Comprehension Process and Their Use of Contextual Information.2021

    • Author(s)
      Fujita, R.
    • Journal Title

      International Journal of Listening

      Volume: 36 Issue: 2 Pages: 118-137

    • DOI

      10.1080/10904018.2021.1963252

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of an Automated Speech Scoring System:2021

    • Author(s)
      HIRAI,A., Kondo, Y., & Fujita, R.
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 17-41

    • DOI

      10.24539/let.58.0_17

    • NAID

      130008075937

    • ISSN
      2185-7792, 2185-7814
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The effects of background noise types on EFL learners’ listening comprehension2024

    • Author(s)
      Ryoko Fujita
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2024 Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effect of online English practice on improving learners’ affective factors and L2 speaking proficiency2023

    • Author(s)
      Keiko Asano, Yui Suzukida, Ryoko Fujita, Marcellus Nealy, Andrew Mason, Keiko Fusegi
    • Organizer
      The 26th The Japan Society for Medical English Education Academic Meeting
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 英語リスニングにおけるノイズの種類と度合いの影響2022

    • Author(s)
      藤田 亮子
    • Organizer
      全国英語教育学第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] バックグラウンドノイズの種類が英語学習者のリスニング理解に与える影響2022

    • Author(s)
      藤田 亮子
    • Organizer
      日本音響学会 音声コミュニケーション研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 医療系学生のためのつたわる英語2022

    • Author(s)
      藤田亮子:Chapter 7 How pain affects the patient: 監修:代田浩之、編集:並木有希、Marcellus Nealy、Tom Kain
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      南江堂
    • ISBN
      9784524228133
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi