• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Perception of L2 English phonetic features by Japanese English learners of varying proficiency

Research Project

Project/Area Number 20K13145
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

小西 隆之  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 講師(任期付) (90780982)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords日本人英語学習者 / L2英語 / 知覚 / リズム / 指導 / 評定 / 韻律 / 分節音
Outline of Research at the Start

学習者英語研究において、伝統的に文法や発音の正しさを判断してきたのは、イギリス、アメリカ等の英語の母語話者だった。しかし、 今世紀の英語非母語話者の飛躍的増加により、現在では英語母語話者よりも非母語話者間のコミュニケーションの機会が圧倒的に多い。これを受けて、英語教育においても「母語話者らしさ」よりも「聞きやすさ」や「理解しやすさ」が重視されるようになった。本研究では、英語レベルの異なる日本人学習者に、様々な母語の話者の学習者英語の評定を行ってもらい、その評定値に影響を与えている音声特性を明らかにすることにより、英語発音指導およびリスニング指導におけるレベル別重点指導項目を明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は研究代表者の関連研究課題(17K13513)の継続課題であり、日本人英語学習者が母語話者英語 (L1英語) のみならず、様々な母語の話者が話す英語 (非母語英語; L2英語) をどのように知覚しているかについて、特に聞き取りやすさ (intelligibility) と理解しやすさ (comprehensibility) の観点から明らかにすることを目的としている。研究開始時期に発生した新型コロナウイルスの感染拡大に伴い、2年程度の研究の中断を余儀なくされた。その間に関連課題のデータを用いて本研究課題のデザインの再構築を行った結果、当初は母語話者および非母語話者英語の知覚のみを対象に研究を行う予定だったものの研究範囲を拡大し、特にリズムの知覚における発話およびリスニングのトレーニングの効果を検証するデザインに変更した。
2023年度にはトレーニング前後の知覚実験に用いる母語話者および非母語話者の発話データを収録し、それをコーパス (データベース) 化して、Learner Corpus Studies in Asia and the World (LCSAW) 6 にて報告した。本研究課題の再延長が可能であったため、本実験の実施を2024年度とし、2023年度内に事前、事後テストの使用語彙の統制等を行った。また、関連課題のデータを用いて執筆した共著論文が学術誌 Laboratory Phonology: Journal of the Association for Laboratory Phonology に採択された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

2020年以降の新型コロナウイルスの感染拡大により、研究計画が約2年後ろ倒しになっている。本研究課題を2年間延長することができたため、2024年度に当初の研究目標を達成することを目指す。

Strategy for Future Research Activity

2024年度初頭に本実験を行い、研究補助者の協力を得たアノテーションを行って、分析結果を国内外の学会および学術誌論文で報告することを目指す。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2024 2023

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Spectral and temporal implementation of Japanese speakers’ English vowel categories: A corpus-based study2023

    • Author(s)
      Yazawa Kakeru、Konishi Takayuki、Whang James、Escudero Paola、Kondo Mariko
    • Journal Title

      Laboratory Phonology

      Volume: 14 Issue: 1 Pages: 1-33

    • DOI

      10.16995/labphon.6427

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] A corpus of spontaneous dialogues in L2 English by French and Japanese L1 speakers for automated assessment of fluency2024

    • Author(s)
      Coulange, S., Konishi, T., Kato, T,, Sugahara, M,, Rossato, S., & Masperi, M.
    • Organizer
      Learner Corpus Studies in Asia and the World (LCSAW) 6
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi