Project/Area Number |
20K13147
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Chubu University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 外国語読解 / 不安 / 促進的不安 / リーディング / 外国語不安 / 読解不安 / テスト不安 / ポジディブ心理学 / 外国語学習 / 読解 / ポジティブ心理学 / 外国語教育 |
Outline of Research at the Start |
テスト場面で注意力を向上させ,学習行動を促す不安感情は,促進的不安と呼ばれる。言語教育領域における本概念の提唱は,40年以上前にさかのぼる。しかし,言語不安に関しては,これまで抑制的な負の側面が研究され,その促進的な性質は,検証されてこなかった。促進的不安の性質を明らかとすることは,言語運用や学習における不安の役割をより包括的に理解することにつながる。以上の理由から,本研究は,外国語読解における促進的不安の性質(=その構成概念と言語運用や学習における役割)を検証することとした。
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Outline of Final Research Achievements |
Anxiety that enhances attention and promotes learning behavior in test-taking situations is termed facilitating anxiety. Existing studies in the field of language learning research have predominantly focused on anxiety's inhibitory negative aspects, neglecting its potential facilitating role. Therefore, this project aims to elucidate the nature of facilitating anxiety in the domain of foreign language reading.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本プロジェクトの目的は、外国語読解における促進的不安の性質を解明することであった。コロナ禍の影響により、研究期間内に目的を完全に達成することは叶わなかったが、外国語教育の領域の発展に貢献する成果をあげることはできた。最大の研究成果は、外国語読解における促進的不安の性質を十分に理解するためには、新たな不安尺度の開発が必要となることをデータで示し、学術雑誌で発表したことである。この知見は、今後の外国語読解研究における新たな可能性を示すものとなった。
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