Project/Area Number |
20K13162
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 03010:Historical studies in general-related
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Research Institution | Osaka Sangyo University (2022-2023) Chuo University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Choi Seonghee 大阪産業大学, 国際学部, 准教授 (10867592)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 朝鮮近代史 / ジェンダー史 / 教育史 / 朝鮮史 / 植民地教育 / 中等教育 / ジェンダー / 女子教育 / 近代女子教育 / 近代教育 |
Outline of Research at the Start |
朝鮮の女子教育は19世紀末にはじまり、1910年韓国併合以降は朝鮮総督府主導による教育政策のもと、伝統―近代―帝国の三者が折り重なる形で、近代朝鮮における「婦人」が形成されていく。 近代朝鮮における「婦人」については、これまで多数の研究成果がある。しかしこれらは「婦人」となった後のことがほとんどで、朝鮮において「婦人」がどのように形成されていったのかそのプロセスがプロセスが明確にされないまま、朝鮮近代における「婦人」が論じられているという問題点がある。 本研究はそのプロセス、つまり家庭と教育機関が求めた「婦人」、そして当事者である女性たちが描いた「婦人」について、明らかにしようとするものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This research examines the process by which "FUJIN(women)" were formed in modern Korea, focusing on secondary education. There are two results of this research. First, we have clarified the backgrounds and trends of educational personnel at secondary educational institutions, which are the places where modern women are nurtured. In particular, the documents confirm that the presence of Korean female teachers who studied at Nara Women's Higher Normal School and returned to their alma mater was necessary for the formation of "FUJIN(women)"Second, we collected and analyzed school register materials released in South Korea in 2018. School register materials revealed the background of future women, including their home environments, grades, and the kind of person they are expected to be.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年アジアにおいて女性の社会進出やジェンダーの問題が問われている。朝鮮半島の近代女子教育から「婦人」形成のプロセスをたどることは、現代にもリンクするといえる。なぜなら、この時期に「婦人」となるべく中等教育機関で学んだ女性たちは、解放後(1945年)の韓国社会を担う存在となり、教育・社会・家庭において「女性」としてのプレゼンスを示すことになるためである。 解放後の韓国社会は南北分断、独裁政権が続き、そのような中で家父長制が強調された社会となった。近代の「婦人」であった女性たちは現代韓国を形成した一員だったともいえる。
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